http://visnyk.nuou.org.ua/issue/feed Вісник Національного університету оборони України 2025-02-26T09:56:51+02:00 Вадим Богайчук vesniknuou@ukr.net Open Journal Systems <p><strong>Збірник наукових праць "Вісник Національного університету оборони України"</strong></p> <p>ISSN 2617-6858 друк</p> <p>ISSN 2617-6866 он-лайн</p> <p>Ідентифікатор медіа – R30-01595 Рішення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення № 1214 від 31.10.2023 протокол № 25 </p> <p>Згідно наказу Міністерства освіти і науки України 02.07.2020 № 886 збірник “Вісник Національного університету оборони України” включено до Переліку наукових фахових видань України категорія «Б» у галузі психологічні науки, спеціальність – 053</p> <p>Засновник та видавець: Національний університету оборони України <a href="https://nuou.org.ua/">https://nuou.org.ua/</a></p> <p>Виходить 6 разів на рік.</p> <p>«Вісник Національного університету оборони України» є науковим психологічним виданням, в основу діяльності якого покладено публікацію наукових статей з метою їх поширення серед науковців України та за кордоном.</p> <p>Це науковий журнал з повністю відкритим доступом, що охоплює всі галузі психології, орієнтований на публікацію високоякісних статей про нові, оновлені, адаптовані або інноваційні методології та методи дослідження, аналітичні методи та дослідницьку практику по всьому спектру психологічних досліджень.</p> <p>Журнал прагне стати форумом для дослідників психології з усіх галузей психології та прагне пропонувати оригінальні та новаторські статті про методи дослідження, які просувають цю галузь.</p> <p>Цільова аудиторія матеріалів журналу – вчені, дослідники, студенти та практики в різних галузях психології, яким потрібен актуальний та інформативний контент про нові методи дослідження та дослідницьку практику.</p> http://visnyk.nuou.org.ua/article/view/320600 МОТИВАЦІЯ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ В СТАНІ ПЕРЕЖИВАННЯ БОЙОВОГО СТРЕСУ 2025-01-15T07:36:32+02:00 Олег Блінов oleg.blinov@e-u.edu.ua Наталія Абрамян natalia.abramian@e-u.edu.ua Тетяна Бєлавіна tetiana.bielavina@e-u.edu.ua <p><em>Стаття присвячена дослідженню мотиваційних стратегій та їх взаємозв’язків з переживання</em><em>м бойового стресу військовослужбовц</em><em>ями. З’ясовано, що мотивація</em><em> є одним з потужних факторів, який змістовно впливає на активність поведінки військовослужбовців. Особливого значення набуває мотивація при виконанні бойових завдань, які безпосередньо загрожують життю військовослужбовців. Встановлені значущі зв’язки між особистісними характеристиками військовослужбовців, в тому числі мотивацією і наслідками військової діяльності. </em></p> 2025-02-26T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 Вісник Національного університету оборони України http://visnyk.nuou.org.ua/article/view/321792 ОСОБЛИВОСТІ ДІАГНОСТИКИ ЕМОЦІЙНИХ СТАВЛЕНЬ ЯК ПОКАЗНИКА СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ АДАПТАЦІЇ ВИМУШЕНО ПЕРЕМІЩЕНИХ ОСІБ ЗА КОРДОНОМ 2025-01-27T17:15:16+02:00 Ярослава Василькевич v.yaroslava15@gmail.com Оксана Кікінежді okiki77777@gmail.com <p><em>У статті схарактеризовано психологічну складову адаптації вимушених </em><em>українських</em><em> мігрантів у країнах Європи, обґрунтовано вплив на соціально-психологічну адаптацію суб’єктивних ставлень як інтегральної особистісної характеристики біженців. Розроблено та адаптовано методику колірних метафор для діагностики вибірки вимушено переміщених осіб за кордоном. Емпірично виявлено специфіку системи емоційних ставлень і потреб</em> <em>вимушених переселенців за кордоном. </em></p> 2025-02-26T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 Вісник Національного університету оборони України http://visnyk.nuou.org.ua/article/view/320911 ДО ПРОБЛЕМИ ІНСТРУМЕНТАРІЮ ДОСЛІДЖЕННЯ ПОВЕДІНКОВИХ СТРАТЕГІЙ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ОСОБИСТОСТІ 2025-01-20T18:33:53+02:00 Олексій Вернік olex.vern@gmail.com <p><em>У статті представлено аналіз актуального інструментарію дослідження поведінкових стратегій життєдіяльності особистості у трьох базових типах життєвих ситуацій – відносини з довкіллям, взаємодія з іншими і взаємини із власним Я. Виявлено істотні розбіжності у використовуваних інструментах в національному і зарубіжному дослідницькому просторі. </em></p> 2025-02-26T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 Вісник Національного університету оборони України http://visnyk.nuou.org.ua/article/view/320038 КРЕАТИВНІ АСПЕКТИ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВІЙНИ: НЕСТАНДАРТНІ МЕТОДИ ІНФОРМСПРОТИВУ 2025-01-12T09:15:02+02:00 Василь Власюк victory.devel@gmail.com <p><em>Це друга частина блоку з двох статей під спільною назвою. У попередній частині з підзаголовком «Аналіз психологічних операцій ворога» було розглянуто основні методи таких операцій росії. У даній статті розглядаються можливості боротьби з ними. Особлива увага приділяється креативним методам такої боротьби, оскільки саме це може компенсувати перевагу агресора у можливостях ведення інформаційної війни.</em></p> 2025-02-26T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 Вісник Національного університету оборони України http://visnyk.nuou.org.ua/article/view/320452 БІБЛІОТЕРАПІЯ ЯК МЕТОД ПСИХОПРОФІЛАКТИКИ ТА ПСИХОЛОГІЧНОЇ РЕАБІЛІТАЦІЇ : ВІТЧИЗНЯНИЙ І ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД 2025-01-14T09:13:58+02:00 Надія Демиденко nadiyademydenko@ukr.net <p><em>У статті представлено характеристику бібліотерапії як галузі знань, що вивчає закономірності смислового та емоційного сприйняття текстів і розробляє методи психологічної корекції особистості за допомогою читання (або прослуховування) спеціально підібраних текстів із книг та інших носіїв інформації. Визначені форми та функції бібліотерапії, як одного із сучасних методів психотерапії. Проаналізовані історичні етапи виникнення та розвитку бібліотерапії. У публікації доведено можливості використання бібліотерапії при великому спектрі психологічних проблем. Особливий акцент зроблено на тому, що бібліотерапія є міждисциплінарною галуззю знань, що поєднує досягнення психології, бібліотекознавства та педагогіки.</em></p> 2025-02-26T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 Вісник Національного університету оборони України http://visnyk.nuou.org.ua/article/view/321917 ЕКСПЕРТНА ОЦІНКА УЯВЛЕНЬ СУЧАСНОЇ МОЛОДІ ПРО АВАНТЮРНІСТЬ 2025-01-29T17:44:29+02:00 Світлана Єрмакова ermakovasvitlana2011@ukr.net Наталя Меленчук Natmelenchuk0808@gmail.com Наталія Лебедєва lebedeva.com.ua@gmail.com <p><em>У статті наводяться результати дослідження суб’єктивних уявлень сучасної молоді про авантюрність, які ґрунтуються на власному досвіді досліджуваних. В якості методів психодіагностики було обрано нестандартизований самозвіт (твір) та модерація. Дані оброблялися за допомогою контент-аналізу. Доповнено </em><em>психологічний зміст структурних складових схильності до авантюрності, а саме емоційного, когнітивного, поведінкового і контрольно-регулятивного компонентів.</em></p> 2025-02-26T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 Вісник Національного університету оборони України http://visnyk.nuou.org.ua/article/view/317998 ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ДІТЕЙ ІЗ СПЕКТРОМ АУТИЗМУ: ШЛЯХ ДО РОЗУМІННЯ 2025-01-03T17:27:48+02:00 Галина Закалик halyna_zakalyk@ukr.net Наталія Шувар nataliashuvar@yahoo.com <p>У статті висвітлено важливу проблематику сьогодення – розуміння психологічних особливостей дітей з РАС для підтримки їхнього розвитку та соціальної адаптації.</p> <p>Здійснено короткий історичний опис із досліджень дітей з РАС, основні причини щодо ризику розвитку даного захворювання, особливості діагностики та основні симптоматичні прояви.</p> <p>Показано&nbsp;активізацію державної політики у висвітленні даної проблеми в суспільстві, сприяння у розширенні доступності&nbsp;навчання та розвитку дітей спектру аутизму.</p> 2025-02-26T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 Вісник Національного університету оборони України http://visnyk.nuou.org.ua/article/view/320763 ОСОБЛИВОСТІ КОМУНІКАЦІЇ ПЕДАГОГІВ ІЗ ДІТЬМИ НА ТЕМИ ПОВ'ЯЗАНІ З ВІЙНОЮ 2025-01-16T09:00:20+02:00 Руслан Калениченко 1971_rak@ukr.net Ірина Пєтухова petuhova_irina@ukr.net Юрій Сілаєв silayev1@gmail.com <p><em>У статті досліджуються особливості комунікації із дітьми на теми, пов'язані з війною. Представлено із власного професійного досвіду особливості застосування деяких практик комунікації із дітьми на пов’язані з війною теми.</em></p> 2025-02-26T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 Вісник Національного університету оборони України http://visnyk.nuou.org.ua/article/view/318025 ДІАГНОСТИКА ОСОБЛИВОСТЕЙ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ГОТОВНОСТІ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ-РОЗВІДНИКІВ ДО ДІЯЛЬНОСТІ В БОЙОВИХ УМОВАХ 2025-01-05T09:39:54+02:00 Андрій Кириченко kyrychenkoav@ukr.net Віта Чуй cujv733@gmail.com <p><em>У статті висвітлено результати емпіричного дослідження, спрямованого на вивчення психологічної готовності військовослужбовців розвідувальних підрозділів до виконання бойових завдань. Розглянуто ключові аспекти їхньої готовності до діяльності в бойових умовах, із застосуванням аналізу компонентної структури психологічної готовності воїна-розвідника. Зокрема, досліджено такі складові, як мотиваційний, пізнавально-орієнтаційний, операційний та емоційно-вольовий компоненти.</em></p> 2025-02-26T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 Вісник Національного університету оборони України http://visnyk.nuou.org.ua/article/view/321098 PSYCHOLOGICAL PROTECTION AGAINST MANIPULATION IN EDUCATIONAL WORK WITH YOUNG PEOPLE 2025-01-21T15:51:18+02:00 Світлана Костю kostusvitlana@gmail.com Світлана Алмаші s.ylinec@ukr.net <p><strong><em>Вступ</em></strong><strong><em>.</em></strong> <em>Тема маніпуляції свідомістю сьогодні активно обговорюється представниками широкої громадськості, стає предметом бурхливих наукових дискусій, гострої полеміки. Дослідження проблематики маніпуляції свідомістю і розгляд її з наукової точки зору нараховує лише кілька десятків років. Це пояснюється опосередкованістю висвітлення даної теми у контекстах інших, суміжних з нею явищ і процесів. Отже, питання маніпуляції свідомістю з боку гуманітарних дисциплін, особливо соціальної психології, залишається відкритим і остаточно не досліджуваним</em><strong><em>.</em></strong></p> <p><strong><em>Теоретичне підґрунтя</em></strong><em>.</em> <em>Дана робота присвячена дослідженню взаємозв’язку схильності до маніпулювання іншими людьми з особливостями соціально-психологічної адаптації особистості. Необхідність у вивченні та проведенні дослідження на вказану тему зумовлюється, на наш погляд, низкою причин: проблема маніпулювання людьми викликала живий інтерес впродовж всієї історії розвитку людства, окремим напрямом в дослідженні феномену маніпулювання є вивчення особистості маніпулятора (вибір людини – використовувати або не використовувати маніпулятивні стратегії в поведінці, можна розглядати як спосіб реалізації адаптаційної сторони особистості), проведення емпіричного дослідження дає змогу проаналізувати взаємозв’язок схильності до маніпулювання іншими людьми з особливостями соціально-психологічної адаптації особистості та побудувати програму розроблення навичок самооборони від маніпулятора. Таким чином, обрана тема має як наукову, так і практичну значущість.</em></p> <p><strong><em>Методи дослідження.</em></strong> <em>У ході роботи були використано комплекс теоретичних методів: аналіз, порівняння, узагальнення, класифікація та психометричні методи: МАК-шкала, методика діагностики соціально-психологічної адаптації Роджерса-Даймонд, багаторівневий особистісний опитувальник (МЛО) «адаптивність» (</em><em>Шкали 3-го рівня: поведінкова регуляція (ПР), комунікативний потенціал (КП) і моральна нормативність (МН)</em><em>), проективна методика «Автопортрет». В обробці результатів емпіричного дослідження були використані кореляційний аналіз за критерієм Пірсона, порівняльний аналіз за t-критерієм Стьюдента.</em></p> <p><strong><em>Результати дослідження</em></strong><strong><em>. </em></strong><em>Отримані результати свідчать про те, що для більшості (66%) студентів характерний середній рівень макіавеллізму. Тобто їм можуть бути властиві риси як низького, так і високого рівня макіавеллізму: вони схильні демонструвати як свої сильні, так і свої слабкі сторони. Такі люди можуть бути сором</em><em>’язливі, ввічливі, не користуватися грубими висловами в мові і в той же час можуть бути критичні, прямолінійні та наполегливі в досягненні своєї мети. У певних ситуаціях їм притаманні агресивність, напористість і якості лідера, що виступають у поєднанні з добротою, щирістю та жалісливістю. У роботі орієнтуються як на себе, так і на партнера: проявляють співчуття, поступливість, розуміння, але мають особливу думку, відмінну від більшості, прагматичні й спрямовані на результат.</em></p> <p><em>В результаті аналізу за t-критерієм Стьюдента (табл. 1) ми можемо спостерігати статистично значиму відмінність (при </em><em>р ≤ 0,05)</em><em> за такими інтегральними показниками, як: «адаптація», «визнання інших», «емоційна комфортість», «поведінкова регуляція та нервово-психічна стійкість», «комунікативний потенціал», «морально-етична нормативність» та «група адаптаційних здібностей».</em></p> <p><em>Такі дані можуть свідчити про те, що у студентів зі схильністю до маніпулювання меншою мірою проявляються такі інтегральні показники як: </em><em>«адаптація», «прийняття інших», «емоційний комфорт», «поведінкова регуляція та нервово-психічна стійкість», «комунікативний потенціал» та «морально-етична нормативність»</em><em>.</em></p> <p><strong><em>Висновки. </em></strong><em>Використані в нашому дослідженні методики: методика МАК-шкала, методика діагностики соціально-психологічної адаптації Роджерса-Даймонд, багаторівневий особистісний опитувальник «Адаптивність» та проективна методика «Автопортрет» дають нам можливість зробити висновок, що студентам з високим рівнем схильності по маніпулювання іншими властиві низькі інтегральні показники соціально-психологічної адаптації. У студентів зі схильністю до маніпулювання меншою мірою проявляються особливості таких інтегральних показників як: «адаптація», «визнання інших», «емоційна комфортність», «поведінкова регуляція та нервово-психічна стійкість», «комунікативний потенціал», «морально-етична нормативність» та «група адаптаційних здібностей».</em></p> <p><em>Оскільки проблема маніпуляції у наш час є досить актуальною, і багато досліджень здійснюються з метою дізнатися про те, як і ким правильно маніпулювати, то у розробленому нами соціально-психологічному тренінгу ми зазначили способи психологічного захисту від маніпулювання в контексті просвітницької роботи з молоддю.</em></p> <p><em>Проведений кількісний і якісний аналіз результатів формувального експерименту свідчить про те, що експериментальна робота зі студентами, яким властивий високий маніпулятивний потенціал, високий макіавелізм і низька адаптивність, сприяла їх особистісному розвитку у позитивному напрямі. При цьому, вираженість використання конструктивних неманіпулятивних стратегій взаємодії з однолітками та особитсісна адаптивність у експериментальної групи значимо збільшилася. У контрольній групі, де така робота не проводилася, значимих особистісних змін не виявлено. Порівняльний аналіз виявив статистично достовірні відмінності між експериментальними групами до і після тренінгу, та збіг результатів експериментальних і контрольних груп на час закінчення психокорекційного впливу, що свідчить про нормалізацію експериментальної групи, з якою проводилася корекційна робота. </em></p> <p><em>Отже, впроваджена програма контрманіпуляційної саморегуляції та конструктивізації начичок міжособистісної взаємодії слугує ефективним психологічним засобом особистісного зростання студентів всіх курсів, сприяє підвищенню конструктивності їх поведінки у соціальному оточенні.</em></p> 2025-02-26T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 Вісник Національного університету оборони України http://visnyk.nuou.org.ua/article/view/321911 ІСТОРИЧНИЙ РОЗВИТОК ПСИХОДІАГНОСТИКИ ТА ЇЇ ЗНАЧЕННЯ В ПСИХОЛОГІЧНОМУ КОНСУЛЬТУВАННІ 2025-01-29T14:14:18+02:00 Наталя Меленчук Natmelenchuk0808@gmail.com Наталія Лебедєва lebedeva.com.ua@gmail.com Єва Поплавська 85evgart@gmail.com <p><em>В статті надано опис </em><em>основним етапам становлення психодіагностики, починаючи з античних часів, коли перші спроби класифікації особистісних типів були здійснені давньогрецькими філософами, до кінця </em><em>XX</em><em> століття, коли психодіагностичні методи набули наукової обґрунтованості та систематизації. Окрема увага приділяється ролі психодіагностики в контексті сучасних викликів, включаючи адаптацію методик в умовах соціальних та політичних змін, зокрема війни в Україні. </em></p> 2025-02-26T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 Вісник Національного університету оборони України http://visnyk.nuou.org.ua/article/view/320830 ОСОБИСТІСНІ ТА НЕЙРОКОГНІТИВНІ КОРЕЛЯТИ ЕМОЦІЙНОГО ВИГОРАННЯ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ ЗБРОЙНИХ СИЛ УКРАЇНИ 2025-01-18T10:06:53+02:00 Олена Миколайчук mykolaichukolena@ukr.net Карине Малишева karinemalysheva@knu.ua Наталя Філімонова filimonova@knu.ua <p><em>Актуальність дослідження зумовлена зростаючою потребою у якісних превентивних та корекційних заходах з підтримки ментального здоров’я військовослужбовців. </em><em>Метою статті є поглиблене вивчення взаємозв’язків між емоційним вигоранням, особистісними рисами</em><em> позитивної та негативної валентності та ефективністю нейрокогнітивних процесів. Використання психофізіологічного інструментарію дозволило оцінити такі когнітивні складові, як: екзекутивні функції, оперативну зорову та вербальну пам'ять, асоціативну пам'ять, увагу, швидкість обробки інформації, включаючи міжпівкульну асиметрію, функціональну рухливість нервових процесів та працездатність головного мозку в контексті емоційного вигорання. </em><em>Проаналізовано рівень поширеності вигорання серед військовослужбовців з&nbsp; визначенням модерацій та медіацій даного процесу.</em> <em>Асоціації між коморбідними станами та демографічними показниками досліджувались як окремо, так і в якості потенційних предикторів каузальних змін між вигоранням та когнітивними функціями.</em></p> 2025-02-26T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 Вісник Національного університету оборони України http://visnyk.nuou.org.ua/article/view/321103 МЕТОДИКА ВИЗНАЧЕННЯ ГРУП РИЗИКУ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ ЗБРОЙНИХ СИЛ УКРАЇНИ З УРГЕНТНОЮ АДИКЦІЄЮ 2025-01-23T08:43:17+02:00 Володимир Мороз viervolf@ukr.net <p><em>У статті показується актуальність дослідження деформації особистості в професійній діяльності внаслідок виникнення ургентної адикції, адикивної поведінки. На основі узагальнення теоретичних підходів і технологій щодо психологічного діагностування обґрунтовується методика визначення груп адиктивного ризику військовослужбовців Збройних Сил України.</em></p> 2025-02-26T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 Вісник Національного університету оборони України http://visnyk.nuou.org.ua/article/view/321109 ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ СТУДЕНТІВ ПЕДАГОГІЧНОГО ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ ТА ЙОГО ОЦІНКА 2025-01-24T15:23:53+02:00 Людмила Мороз lm29@ukr.net Світлана Діхтяренко sadova32bb@gmail.com <p><em>У статті актуалізовано проблему розвитку емоційного інтелекту у студентів педагогічного ЗВО. Аналізуючи результати проведеного дослідження загалом, можна відзначити недостатній рівень теоретичних знань щодо поняття емоційний інтелект та його ролі в освітньому процесі. Також виявлено низький рівень знань майбутніх педагогічних працівників про способи впливу на власний емоційний стан і стан учнів, методи боротьби зі стресом. Низький рівень обізнаності про ці аспекти особистісного та професійного розвитку може негативно позначитися на побудові взаємовідносин з іншими суб'єктами освітньої діяльності, призвести до підвищеного рівня стресу, професійного вигоряння і раннього відходу з професії, або недостатньо якісного виконання своїх професійних обов'язків. З метою збереження психологічного здоров'я майбутніх педагогів необхідно розширити рівень знань сучасних студентів-педагогів щодо способів подолання тривожності, агресії та стресу, а також підвищити рівень розвитку їхнього емоційного інтелекту.</em></p> 2025-02-26T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 Вісник Національного університету оборони України http://visnyk.nuou.org.ua/article/view/320826 ОСОБЛИВОСТІ ІНШОМОВНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ 2025-01-17T19:50:02+02:00 Катерина Олександренко oleksandrenkoK@gmail.com Ігор Росквас ihor219115@gmail.com <p><em>У статті наведено результати психодіагностики уваги за критеріями стомлюваності, концентрації та стійкості уваги у студентів-психологів 1-го курсу під час занять іноземної мови. В умовах сучасного навчального процесу студент-психолог повинен переробляти величезний обсяг інформації протягом навчального дня. До кінця навчального дня стійкість уваги значно знижується, що пов'язано зі зниженням рухливості нервових процесів унаслідок гальмування та метаболічних змін під час стомлення у центральній нервовій системі. Вивчення зміни уваги протягом дня дозволяє правильно організувати навчальний процес, правильно перерозподілити навчальне навантаження із врахуванням наявності важливіших і складніших тем з іноземної мови, які потребують більшої концентрації уваги.</em></p> 2025-02-26T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 Вісник Національного університету оборони України http://visnyk.nuou.org.ua/article/view/320863 АНАЛІЗ НАУКОВИХ ПІДХОДІВ ВІТЧИЗНЯНИХ ВЧЕНИХ ДО ВИЗНАЧЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗМІСТУ ФЕНОМЕНА ПСИХОЛОГІЧНОЇ ГОТОВНІСТІ 2025-01-19T09:24:11+02:00 Станіслав Павлушенко vroskvdv@i.ua <p><em>У статті проаналізовано основні наукові підходи вітчизняних учених до визначення психологічного змісту феномена психологічної готовності, розкрито та запропоновано авторський підхід до класифікації видів психологічної готовності: за специфікою виконання завдань військово-професійної діяльності, умовами їх виконання і тривалістю ефективної військово-професійної діяльності, а також розглянуто підходи до інтерпретації рівнів вимірювання психологічної готовності.</em></p> 2025-02-26T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 Вісник Національного університету оборони України http://visnyk.nuou.org.ua/article/view/318862 ПРОБЛЕМАТИКА ДОНОРСТВА І ТРАНСПЛАНТОЛОГІЇ В УКРАЇНІ В УМОВАХ ВІЙНИ 2025-01-07T10:14:45+02:00 Ольга Свирид olhasvrd@gmail.com Світлана Бабак s.babak.s.1234@gmail.com <p><em>Дана стаття пропонує огляд сучасного стану донорства та трансплантації органів в Україні через аналіз відповідних положень вітчизняного законодавства і наведення інформації про організацію та проведення трансплантаційних процедур у державі. </em></p> <p><em>Окрема увага приділяється впливу COVID-19 та повномасштабної війни на розвиток даної медичної галузі. Виявлено, що попри всі виклики, національна система трансплантації активно розвивається, адже було відслідковано позитивну динаміку у кількості трансплантацій за період з 2019 по 2024 рр.</em></p> <p><em>Необхідна подальша підтримка галузі донорства та трансплантології шляхом міждисциплінарної співпраці фахівців для успішної реалізації відповідних програм; також визначено основні проблеми та перспективи розвитку даної галузі для порятунку людських життів. </em></p> 2025-02-26T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 Вісник Національного університету оборони України http://visnyk.nuou.org.ua/article/view/321735 ПСИХОЛОГІЧНИЙ ЗМІСТ САМОРЕАЛІЗАЦІЇ ОСОБИСТОСТІ 2025-01-26T18:14:45+02:00 Альона Сидоренко аsbelara1@gmail.com <p><em>У статті висвітлено основні підходи щодо розуміння поняття “самореалізації”, проведено аналіз </em><em>концептуальних підходів до розуміння її психологічного змісту як реалізації власного потенціалу, досягнення особистих цілей та реалізації власного Я; п</em><em>роаналізовано психологічну літературу щодо </em><em>визначення основних структурних складових самореалізації особистості.</em></p> 2025-02-26T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 Вісник Національного університету оборони України http://visnyk.nuou.org.ua/article/view/321100 ЕКСПЕРТНЕ ОЦІНЮВАННЯ СТРУКТУРНИХ КОМПОНЕНТІВ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ГОТОВНОСТІ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ ЗБРОЙНИХ СИЛ УКРАЇНИ ДО НАСТУПАЛЬНИХ ДІЙ 2025-01-22T09:21:22+02:00 Василь Стасюк svvmpz@gmail.com Леся Кіщук kishukl81@gmail.com Віктор Панасюк kishukl81@gmail.com <p><em>У статті висвітлено проблему експертного оцінювання структурних компонентів психологічної готовності військовослужбовців Збройних Сил України до наступальних дій. У ході дослідження було визначено ключові компоненти психологічної готовності, серед яких виокремлено когнітивний, емоційний, мотиваційний та поведінковий. Наведено результати порівняння структурних компонентів психологічної готовності військовослужбовців оперативного і стратегічного рівнів до наступальних дій.</em></p> 2025-02-26T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 Вісник Національного університету оборони України http://visnyk.nuou.org.ua/article/view/321248 ПСИХОФІЗИЧНІ ТА ОЗДОРОВЧІ СИСТЕМИ КОЗАЦЬКОГО ЗВИЧАЮ «СПАС» У ПОДОЛАННІ БОЙОВОГО СТРЕСУ 2025-01-25T10:51:13+02:00 Лілія Тютюнник liliya_nuou@ukr.net Олександр Притула prityla1970@ukr.net <p><em>У статті розглянуто основні психофізичні та оздоровчі системи козацького звичаю «Спас», адаптовані до умов сучасності одним із авторів статті, президентом громадської організації «Всеукраїнська федерація «Спас»», Олександром Притулою. Основну увагу зосереджено на їх застосуванні у тренінгових програмах, що спрямовані на подолання психофізіологічних наслідків впливу бойового стресу та на розвиток стресостійкості й витривалості військовослужбовців до виконання завдань у бойових умовах. Розкрито базові основи підходу козаків-характерників до зміцнення і збереження психічного та фізіологічного здоров’я особистості, які можуть застосовуватись військовослужбовцями в бойових умовах. Висвітлено психофізіологічні основи профілактичних заходів, які покликані мінімізувати рівень психогенних втрат військовослужбовців на полі бою.</em></p> 2025-02-26T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 Вісник Національного університету оборони України http://visnyk.nuou.org.ua/article/view/319047 ВІЙСЬКОВА СЛУЖБА: ПСИХОЛОГІЧНИЙ КОНТРАКТ 2025-01-10T09:09:18+02:00 Тетяна Храбан xraban.tatyana@gmail.com <p><em>Мета цієї статті – виявити і осмислити всі потенційно значущі концептуальні засади формування психологічних контрактів у військовому контексті. У статті доведено, що небажання вступати до лав збройних сил або рішення звільнитися може бути пов</em><em>’</em><em>язане з формулюванням «нечітких» психологічних контрактів, пережитим досвідом і враженнями від вербування до збройних сил, значними відмінностями між ідеалізованим та реально досяжними «я»/«робота».</em></p> 2025-02-26T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2025 Вісник Національного університету оборони України