ПРОБЛЕМА ФОРМУВАННЯ ІДЕНТИЧНОСТІ В ПІДЛІТКОВОМУ ВІЦІ У КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ ТВОРЧОЇ ОСОБИСТОСТІ

Автор(и)

  • О. Матвійчук Київський університет імені Бориса Грінченка, Україна
  • О. Краєва Інститут психології імені Г.С.Костюка, Київський університет імені Бориса Грінченка, Україна https://orcid.org/0000-0001-9681-9966

DOI:

https://doi.org/10.33099/2617-6858-2022-65-1-64-71

Ключові слова:

ідентичність; , особистісна ідентичність;, самовизначення; , самоідентифікація; , творча ідентичність; , творча особистість; , творчість;, ціннісно-мотиваційна сфера; , самооцінка ідентичності; , Я-концепція.

Анотація

У статті наведено теоретичний аналіз дослідження процесу формування ідентичності особистості в контексті розвитку її творчості, що включає в себе вивчення теоретичних підходів до визначення сутності ідентичності підлітка, зокрема її особистісної форми; дослідження факторів, що впливають на формування та розвиток ідентичності сучасного підлітка, психологічних особливостей творчої ідентичності. Ідентичність розглянуто в якості механізму усвідомлення та привласнення власного «Я», розуміння індивідуальних особистісних характеристик, тяжіння до самореалізації завдяки потягу до розвитку творчої здатності, схильності до конструктивного вирішення кризи. Серед визначальних чинників у процесі формування ідентичності виділено наявність: чітко сформованої ціннісно-мотиваційної сфери, творчої компоненти, розвиненої саморефлексії, визначеного кола творчих інтересів, сформованої адекватної самооцінки, конструктивних взаємовідносин із соціальним оточення та успішного засвоєння соціальних ролей. Актуалізовано наукову проблематику дослідження творчої ідентичності особистості загалом та творчої ідентичності підлітка зокрема.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

О. Матвійчук , Київський університет імені Бориса Грінченка

  студентка ІІІ курсу спеціальності «Психологія»,

 

О. Краєва, Інститут психології імені Г.С.Костюка, Київський університет імені Бориса Грінченка

кандидат психологічних наук, старший науковий співробітник лабораторії методології і теорії психології

 

 

 

Посилання

Андреева Г.М. Социальная психология сегодня: поиски и размышления. Москва: Издательство психолого-социального института, 2009. 160 с.

Антонова Н.В. Проблема личностной идентичности в интерпретации современного психоанализа, интеракционизма и когнитивной психологии // Вопросы психологии. 1996. № 1. C.131-143.

Goffman E. Stigma: Notes on the Management of Spoiled Identity. New York: Touchstone Books, 1963. 168 p.

Джеймс У. Психология личности. Москва: МГУ, 1982. 288 с.

Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис. Москва: Флинта, 2006. 342 с.

Ильин В.А. Психосоциальная теория как полидисциплинарный подход к анализу социальных процессов в современном обществе. Москва: МГППУ, 2009. 392 с.

Ильин В.А. Психология творчества, креативности, одаренности. Санкт-Петербург: Питер, 2009. 390 с.

Ічанська О.М. Становлення особистісної ідентичності в ранньому юнацькому віці: Дис... канд. психол. наук: 19.00.07/ Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова / Ічанська Олена Михайлівна. – К., 2002. – 230 с.

Клочек Л.В. Розвиток процесів ідентифікації і відособлення у підлітковому і ранньому юнацькому віці: Автореф. дис. канд. психол. Наук: 19.00.07 / Національний педагогічний університет ім. М.П. Драгоманова / Л.В. Клочек. – К., 2005. – 20 с.

Краєва О.А. Проблема кризи ідентичності в період нормативної кризи підліткового віку // Педагогічний процес: теорія і практика. 2016. № 1 (56). C.46-50. URL: http://pptp.kubg.edu.ua/images/2016/1/11.pdf

Кутішенко В.П. Вікова та педагогічна психологія: навч. посіб. Київ: Центр учбової літератури , 2010. 128 с.

Лановенко Ю. Екзистенціальний зміст суб’єктивного аспекту юнацької // Соціальна психологія. 2006. №5.

Mead G.H. Mind, Self, and Society. Chicago: The University of Chicago Press, 2015. 536 p.

Пасько О.М. Психологія: схеми, таблиці, коментарі : навч. посібн. Одеса: видавець Букаєв Вадим Вікторович, 2013. 270 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-14

Як цитувати

Матвійчук , О., & Краєва, О. (2022). ПРОБЛЕМА ФОРМУВАННЯ ІДЕНТИЧНОСТІ В ПІДЛІТКОВОМУ ВІЦІ У КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ ТВОРЧОЇ ОСОБИСТОСТІ. Вісник Національного університету оборони України, 65(1), 64–71. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2022-65-1-64-71

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ПСИХОЛОГІЇ