ОСОБЛИВОСТІ ПРОЯВУ ДЕЗАДАПТАЦІЇ ЕМІГРАНТІВ ТА МОЖЛИВОСТІ ЇЇ УПЕРЕДЖЕННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33099/2617-6858-2022-69-5-39-46

Ключові слова:

емігрант;, міграція;, соціальна адаптація;, соціальна дезадаптація;, несвідоме;, психологічна імпотенція;, психологічна смерть;, алкоголізм;, наркоманія;, ігроманія.

Анотація

Стаття присвячена огляду наукових концепцій проблеми адаптації емігрантів до проживання в іншій країні. Розкрито поняття «емігрант», «міграція», «імміграція» та окреслено їх сутність. Представлено характеристики «соціальної адаптації» та «соціальної дезадаптації» емігранта, її фази та чинники. Визначено категорії суб’єктів, що найбільш складно адаптуються в еміграції, серед яких люди похилого віку та підлітки. Проаналізовано основні психологічні проблеми суб’єктів, що знаходяться в еміграції, до яких відносяться: ментальні або культурні труднощі; адаптація у нових умовах життя; втрата емоційних зв’язків. З’ясовано, що суттєву роль в адаптації емігранта відіграють такі чинники як: комунікативність, вмотивованість, цілеспрямованість, наполегливість, самоконтроль, стійкість до нервових перенапружень тощо. Для процесу адаптації характерні полярності від швидкої адаптації до зниження емоційного тонусу і глибокої депресії, яка може виявлятися у залежностях (алкоголізм, наркоманія, ігроманія тощо), психічних розладах та соматичних захворюваннях. Доведено ефективність використання методу активного соціально-психологічного навчання у контексті адаптації емігрантів до нового середовища. Шляхом здійснення аналізу несвідомих тенденцій психіки (інфантильні тенденції, тенденція до психологічної смерті та психологічної імпотенції) суб’єкт стає більш адаптованим до плинних умов життя. Встановлено, що групова діяльність, яка спрямована на з’ясування глибинно-психологічних передумов труднощів адаптації емігранта, сприяє виявленню неусвідомлюваних проблем, які загострюються у кризовій ситуації та створюють виникнення дезадаптивних форм поведінки.

Біографії авторів

І. Калашник , Черкаський національний університет ім. Богдана Хмельницького

кандидат психологічних наук, доцент

М. Фомич , ЧЧеркаський інститут пожежної безпеки імені Героїв Чорнобиля НУЦЗ України

кандидат психологічних наук, доцент

Посилання

Аврамченко С. М. Архетипна символіка у процесі пізнання внутрішньої суперечливості психіки: навч. посіб. / С. М. Аврамченко, І. В. Євтушенко Н. В. Сивопляс. – Слов’янськ: ПП «Канцлер», 2007. – 224 с.

Бабенко К. А. Взаємозв’язок механізмів символізації змісту несвідомого (на матеріалі психоаналізу комплексу тематичних психомалюнків): автореф. дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07. – К., 2007. – 20 с.

Бондаревська Л. Л. Переживання у структуруванні системних характеристик підсвідомого (на матеріалі АСПН): автореф. дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07. – Івано-Франківськ, 2007. – 20 с.

Землякова Т. Емоційний фактор в структурі процесу адаптації: автореф. дис. … канд. психол. наук. – Київ., 1996. – 16 с.

Палагина Н. С. Специфика психологической помощи вынужденным мигрантам в процессе их психологической адаптации / Н. С. Палагина // Журнал прикладной психологии. – 2006. – № 6-2. – С. 50-52.

Рыбаковский Л. Л. Миграционный потенциал. Понятие и критерии оценки / Л. Л. Рыбаковский // СОЦИС. – 2009. – № 2. – С. 29 – 36.

Стефаненко Т. Г. Методы подготовки в межкультурном взаимодействии / Т. Г. Стефаненко, Е. И. Шлягина, С. Н. Ениколопов // Методы этнопсихологического исследования, 1993. – С. 55.

Тюптя Л. Т. Соціальна робота: теорія і практика / Л. Т. Тюптя, І. Б. Іванова. – К. : ВМУРОЛ «Україна», 2004. – 408 с.

Фрейнкман-Хрусталева Н. С. Эмиграция и эмигранты: История и психология / Н. С. Фрейнкман-Хрусталева, А. И. Новиков. – Киев, 1995. – С. 111-148.

Шайгерова Л. А. Психология идентичности личности в ситуации вынужденной миграции : дис. … канд. психол. наук., 2002. – 15 с.

Шурупова А. С. Адаптация и приживаемость мигрантов / А. С. Шурупова // СОЦИС. – 2006. – № 6. – С. 44-56.

Шапар В. Б. Сучасний тлумачний психологічний словник / В. Б. Шапар. – Xарків, Прапор, 2007. – 640 с.

Яценко Т. С. Теорія і практика групової психокорекції: активне соціально-психологічне навчання : навч. посіб. / Т. С. Яценко. – Київ, 2004. – 679 с.

Яковлева А. М. Сучасний тлумачний словник української мови : 55 000 слів / А. М. Яковлева, Т. М. Афонська. – Харків, 2018. – 670 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-04

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ПСИХОЛОГІЇ