ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ІДЕНТИЧНОСТІ ОСІБ, ПЕРЕМІЩЕНИХ ІЗ ОКУПАЦІЙНОЇ ТЕРИТОРІЇ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.33099/2617-6858-2022-70-6-95-101Анотація
Запропоновано опис трансформації структури ідентичності осіб, що вимушені були змінити місце проживання внаслідок окупації частини території України. Наведено статистичне порівняння результатів репрезентованих змін у складових ідентичності осіб, що змушені були змінити місце проживання внаслідок бойових дій на південному сході країни та тих респондентів, які залишалися постійно мешкати на вільній території України. В результаті емпіричної розвідки, статистично доведено зміни притаманні таким показникам: достовірним відмінностям серед показників самооцінки, змінам у сприйнятті часового аспекту; стану показників ідентичності в сферах: робота/служба, матеріальне становище, здоров'я, оточення; зміні ціннісної матриці. Констатовано однобічні трансформаційно-знижені структурні показники ідентичності вимушених переселенців, пов'язані з: роботою, матеріальним становищем, поглядами на майбутнє; домінуванням цінностей безпеки та самостійності; перевагою статусу «мораторію», що актуалізує стан кризи ідентичності; актуалізацією псевдоідентичності, якій притаманне порушення механізмів ідентифікації до відособлення у бік гіпертрофованості. Констатовано, що вимушене переселення внаслідок бойових дій на сході країни має суттєвий вплив не лише на фізичне здоров'я, а й на структурні показники ідентичності респондентів.
Завантаження
Посилання
Список використаних джерел:
Еріксон Е. Ідентичність: юність і криза: перекл. з англ. / під ред. А. В. Толстих. М., 1996. 128 с.
Зливков В.Л., Лукомська С.О., Федан О.В. Психодіагностика особистості у кризових життєвих ситуаціях. К.: Педагогічна думка, 2016. 219 с
Краєва О. А. Криза ідентичності осіб підліткового віку. International Journal of Education and Science. 2019 (4). С. 39-40. doi:10.26697/ijes.2019.4.25
Краєва О. А. Подолання кризи ідентичності в підлітковому віці: монографія. Харків: Вид-во Іванченка І. С., 2018. 216 с.
Краєва О.А. Проблема кризи ідентичності в період нормативної кризи підліткового віку // Педагогічний процес: теорія і практика. 2016. № 1 (56). C.46-50. URL: http://pptp.kubg.edu.ua/images/2016/1/11.pdf
Тест Куна. Тест «Хто Я?» (М. Кун, Т. Макпартленд; модификация Т.В. Румянцевой) Психологическое консультирование: диагностика отношений в паре. СПб., 2006. С. 82–103.
References
Erikson, E. (2006). Identichnost: yunost i krizis [Identity: youth and crisis]. Moskva: Flinta. [in Russian].
Zlyvkov V.L., Lukomska S.O., Fedan O.V. (2016). Psykhodiahnostyka osobystosti u kryzovykh zhyttievykh sytuatsiiakh [Psychodiagnostics of personality in life crisis situations]. K.: Pedahohichna dumka. 219 s [in Ukrainian].
Kraieva O. A. (2019). Kryza identychnosti osib pidlitkovoho viku [Identity crisis of adolescents.]. International Journal of Education and Science. (4). S. 39-40. doi:10.26697/ijes.2019.4.25 [in Ukrainian].
Kraіeva, O.A. (2018). Podolannya krizi іdentichnostі v pіdlіtkovomu vіtsі: monografіya [Overcoming the identity crisis in adolescence]. Kharkіv: Vidavnitstvo Іvanchenka І.S. [in Ukrainian].
Kraieva, O.A. (2016). Problema kryzy identychnosti v period normatyvnoi kryzy pidlitkovoho viku [The problem of identity crisis during the regulatory crisis of adolescence]. Pedahohichnyi protses: teoriia i praktyka – Pedagogical process: theory and practice, 1, 46-50. [in Ukrainian].
Test Kuna. Test «Khto Ya?» (M. Kun, T. Makpartlend; modifikatsiya T.V. Rumyantsevoy) (2006). [Kuhn's test. Test "Who Am I?" (M. Kuhn, T. McPartland; modification by T.V. Rumyantseva)]. Psikhologicheskoe konsultirovanie: diagnostika otnosheniy v pare. SPb., S. 82–103.