ЦІННІСНО-МОТИВАЦІЙНИЙ КОМПОНЕНТ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ФАХІВЦІВ: МЕТОДОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.33099/2617-6858-2022-70-6-207-219Ключові слова:
професійні цінності;, професійна мотивація;, ціннісно-мотиваційний компонент;, професійна компетентність;, фахівець;, професійний суб’єкт;, професійна суб’єктність.Анотація
Обґрунтовано ціннісно-мотиваційний компонент професійної компетентності фахівців, місце і зміст якого в її структурі багатьма науковцями розуміється, трактується та обґрунтовується неоднозначно, а часто – помилково, протилежно та суперечливо. З’ясовано, що професійні цінності мають вирішальну роль спочатку у формуванні професійної компетентності майбутніх фахівців у процесі набуття професійної освіти, а потім – в її актуалізації у процесі професійної діяльності. Вони безпосередньо впливають на формування та насичення мотиваційної сфери майбутніх фахівців.
Завантаження
Посилання
Галян, І. М., Дуб, В. Г. Психологічні особливості ціннісно-смислового розвитку майбутніх педагогів : монографія. Дрогобич : РВВ ДДПУ імені Івана Франка ; Вид-во ТзОВ «Трек ЛТД», 2016. 192 с.
Галузяк, В. М. Мотиваційно-ціннісні детермінанти індивідуального стилю педагогічного спілкування : автореф. дис. …канд. психол. наук : спец. 19.00.07 – Педагогічна та вікова психологія. К. [б.в.], 1998. 17 с.
Галустян, О. А., Захаренко, Л. М., Казміренко, Л. І., Юрченко-Шеховцова, Т. І. Розвиток внутрішньої мотивації поліцейських до професійної діяльності : метод. реком. К. [б.в.], 2017. 90 с.
Звіт з моніторингу працевлаштування випускників закладів вищої та фахової передвищої освіти. https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2022/02/03/01/Zvit.z.monitorynhu.pratsevlashtuvannya-2022-02-03.pdf (дата звернення: 09.06.2022)
Калюжна, Т. Г. Педагогічна аксіологія в умовах модернізації професійно-педагогічної освіти : монографія / за наук. ред. О.В. Уваркіної. К. : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2012. 128 с.
Макаренко, А.С. Собрание починений [] : в 5 т. М. : Изд-во АПН РСФСР, 1958. Т. 5. 588 с.
Матяж, С. В., Березянська, А. О. Класифікація цінностей та ціннісних орієнтацій особистості. Наукові праці [Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія»]. Сер. : Соціологія. 2013. Т. 225, вип. 213. С. 27–30.
Підведено підсумки першого моніторингу працевлаштування випускників закладів вищої та фахової передвищої освіти. Опубліковано 03 лютого 2022 року о 11:49. https://mon.gov.ua/ua/news/pidvedeno-pidsumki-pershogo-monitoringu-pracevlashtuvannya-vipusknikiv-zakladiv-vishoyi-ta-fahovoyi-peredvishoyi-osviti (дата звернення: 09.06.2022).
Радчук, Г. К. Аксіопсихологія вищої школи] : монографія – [вид. 2-ге, розширене і переробл. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2014. 380 с.
Рокич, М. Методика «Ценностные ориентации». Большая энциклопедия психологических тестов / авт.-сост. А.А. Карелин. М. : Эксмо, 2009. С. 26-28.
Савиченко, О. М. Ціннісно-мотиваційна регуляція розвитку спортивних здібностей у юнацькому віці. Дис. …канд. псих. наук : спец. 19.00.07. – Педагогічна та вікова психологія. Волинський нац. ун-т імені Лесі Українки, Луцьк, 2009. 20 с.
Хекхаузен, X. Мотивация и деятельность. СПб. : Питер; М. : Смысл, 2003. 860 с.
Швалб Ю. Мотиваційні підстави життєдіяльності особистості. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Психологія. 2018. № 1 (8). С. 60–64.
Шемигон, Н. Ю. Сутність мотиваційно-ціннісного ставлення студентів до майбутньої професійної діяльності. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2012. № 36. С. 250-254.
Ягупов, В. В. Аксіологічний вимір європейського освітнього простору та методологічні проблеми українських дослідників у педагогіці. Ціннісно-орієнтований підхід в освіті і виклики євроінтеграції : матеріали міжнар. наук.-метод. конф. (Суми, 29-30 травня 2020 р.) / ред. колегія : В.М. Завгородня, А.М. Куліш та ін. Суми : Сумський державний університет, 2020. С. 51-53. https://drive.google.com/file/d/1ri7rvY_i7d-gk9xPHYi5BWZlqrq-IdmX/view (дата звернення: 09.06.2022).
Ягупов, В. В. Професійна суб’єктність, суб’єкт військово-професійної діяльності як інтегральний результат професійної підготовки офіцерів. Теорія і практика професійної майстерності в умовах ціложиттєвого навчання: монографія / за заг ред. О.А. Дубасенюк. Житомир: Вид-во Рута, 2016. С. 223-233.
Ягупов В.В. Методологічні проблеми розуміння та формування ціннісно-мотиваційної складової професійної суб’єктності фахівців. Проблеми цивілізаційної суб’єктності України: місія науки і освіти : матеріали Всеукраїнської міжгалузевої науково-практичної онлайнконференції (Київ, 29 вересня – 1 жовтня 2022 року) / Національна академія наук України; Національна академія педагогічних наук України; Інститут історії України; Інститут політичних і етнонаціональних досліджень імені І. Ф. Кураса; Інститут всесвітньої історії; Інститут філософії імені Г. С. Сковороди; Інститут соціальної та політичної психології; Інститут обдарованої дитини; Всеукраїнська газета «Освіта і суспільство». К. : Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2022. – 722 с. С. 689-700. https://iod.gov.ua/content/events/37/vseukrayinska-mizhgaluzeva--naukovo-praktichna-onlayn-konferenciya-problemi-civilizaciynoyi-subyektnosti-ukrayini--misiya-nauki-i-osviti_publications.pdf?1667396816.7328
Biernat, M. Motives and Values to Achieve: Different Constracts With Different Effects. Journal of Personality. 1989. Vol. 57, Issue 1. URL: https://www.academia.edu/27275802/Motives_and_Values_to_Achieve_Different_C onstructs_With_Different_Effects. (Last accessed: 09.06.2022).
Lazorko, O., Zhanna, V., Yahupov, V., Valchuk-Orkusha, O., Melnyk, I., & Sherman, M.. The Safety of Professionalization Subjects in Psychological and Neuropsychological Aspects. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience. 2021. № 12(1). P. 19-39. https://doi.org/10.18662/brain/12.1/168 (Last accessed: 09.06.2022).
Mayo, Elton. The Human Problems of an Industrial Civilization. New York : The Macmillan Company, 1933. 194 p.
Mayo, Elton. The social problems of an industrial civilization. London : Routledge & K. Paul. 1949. 148 p.
Oryshchyn, L. Młodzi Polacy i Ukraińcy wobec społeczeństwa ryzyka: praca doktorska / Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Lublin, 2016. 177 s.
Parks, L., Russell, P. G. Pesonality, values, and motivation. Personality and Individual Differences. 2009. Vol. 47, Issue 7. P. 675–684.
Schwartz, Shalom H. Basic Human Values: Theory, Measurement, and Applications. Appeared in Revue française de sociologie. 2006. №47/4. P. 929-968. https://uranos.ch/research/references/Schwartz_2006/Schwartzpaper.pdf (Last accessed: 09.06.2022).