ЦІННІСНО-МОТИВАЦІЙНИЙ КОМПОНЕНТ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ФАХІВЦІВ: МЕТОДОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

  • В. Ягупов Національний університет оборони України імені Івана Черняховського, Україна https://orcid.org/0000-0002-8956-3170

DOI:

https://doi.org/10.33099/2617-6858-2022-70-6-207-219

Ключові слова:

професійні цінності;, професійна мотивація;, ціннісно-мотиваційний компонент;, професійна компетентність;, фахівець;, професійний суб’єкт;, професійна суб’єктність.

Анотація

Обґрунтовано ціннісно-мотиваційний компонент професійної компетентності фахівців, місце і зміст якого в її структурі багатьма науковцями розуміється, трактується та обґрунтовується неоднозначно, а часто – помилково, протилежно та суперечливо. З’ясовано, що професійні цінності мають вирішальну роль спочатку у формуванні професійної компетентності майбутніх фахівців у процесі набуття професійної освіти, а потім – в її актуалізації у процесі професійної діяльності. Вони безпосередньо впливають на формування та насичення мотиваційної сфери майбутніх фахівців.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

В. Ягупов, Національний університет оборони України імені Івана Черняховського

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри фізичного виховання, спеціальної фізичної підготовки та спорту

Посилання

Галян, І. М., Дуб, В. Г. Психологічні особливості ціннісно-смислового розвитку майбутніх педагогів : монографія. Дрогобич : РВВ ДДПУ імені Івана Франка ; Вид-во ТзОВ «Трек ЛТД», 2016. 192 с.

Галузяк, В. М. Мотиваційно-ціннісні детермінанти індивідуального стилю педагогічного спілкування : автореф. дис. …канд. психол. наук : спец. 19.00.07 – Педагогічна та вікова психологія. К. [б.в.], 1998. 17 с.

Галустян, О. А., Захаренко, Л. М., Казміренко, Л. І., Юрченко-Шеховцова, Т. І. Розвиток внутрішньої мотивації поліцейських до професійної діяльності : метод. реком. К. [б.в.], 2017. 90 с.

Звіт з моніторингу працевлаштування випускників закладів вищої та фахової передвищої освіти. https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2022/02/03/01/Zvit.z.monitorynhu.pratsevlashtuvannya-2022-02-03.pdf (дата звернення: 09.06.2022)

Калюжна, Т. Г. Педагогічна аксіологія в умовах модернізації професійно-педагогічної освіти : монографія / за наук. ред. О.В. Уваркіної. К. : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2012. 128 с.

Макаренко, А.С. Собрание починений [] : в 5 т. М. : Изд-во АПН РСФСР, 1958. Т. 5. 588 с.

Матяж, С. В., Березянська, А. О. Класифікація цінностей та ціннісних орієнтацій особистості. Наукові праці [Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія»]. Сер. : Соціологія. 2013. Т. 225, вип. 213. С. 27–30.

Підведено підсумки першого моніторингу працевлаштування випускників закладів вищої та фахової передвищої освіти. Опубліковано 03 лютого 2022 року о 11:49. https://mon.gov.ua/ua/news/pidvedeno-pidsumki-pershogo-monitoringu-pracevlashtuvannya-vipusknikiv-zakladiv-vishoyi-ta-fahovoyi-peredvishoyi-osviti (дата звернення: 09.06.2022).

Радчук, Г. К. Аксіопсихологія вищої школи] : монографія – [вид. 2-ге, розширене і переробл. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2014. 380 с.

Рокич, М. Методика «Ценностные ориентации». Большая энциклопедия психологических тестов / авт.-сост. А.А. Карелин. М. : Эксмо, 2009. С. 26-28.

Савиченко, О. М. Ціннісно-мотиваційна регуляція розвитку спортивних здібностей у юнацькому віці. Дис. …канд. псих. наук : спец. 19.00.07. – Педагогічна та вікова психологія. Волинський нац. ун-т імені Лесі Українки, Луцьк, 2009. 20 с.

Хекхаузен, X. Мотивация и деятельность. СПб. : Питер; М. : Смысл, 2003. 860 с.

Швалб Ю. Мотиваційні підстави життєдіяльності особистості. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Психологія. 2018. № 1 (8). С. 60–64.

Шемигон, Н. Ю. Сутність мотиваційно-ціннісного ставлення студентів до майбутньої професійної діяльності. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2012. № 36. С. 250-254.

Ягупов, В. В. Аксіологічний вимір європейського освітнього простору та методологічні проблеми українських дослідників у педагогіці. Ціннісно-орієнтований підхід в освіті і виклики євроінтеграції : матеріали міжнар. наук.-метод. конф. (Суми, 29-30 травня 2020 р.) / ред. колегія : В.М. Завгородня, А.М. Куліш та ін. Суми : Сумський державний університет, 2020. С. 51-53. https://drive.google.com/file/d/1ri7rvY_i7d-gk9xPHYi5BWZlqrq-IdmX/view (дата звернення: 09.06.2022).

Ягупов, В. В. Професійна суб’єктність, суб’єкт військово-професійної діяльності як інтегральний результат професійної підготовки офіцерів. Теорія і практика професійної майстерності в умовах ціложиттєвого навчання: монографія / за заг ред. О.А. Дубасенюк. Житомир: Вид-во Рута, 2016. С. 223-233.

Ягупов В.В. Методологічні проблеми розуміння та формування ціннісно-мотиваційної складової професійної суб’єктності фахівців. Проблеми цивілізаційної суб’єктності України: місія науки і освіти : матеріали Всеукраїнської міжгалузевої науково-практичної онлайнконференції (Київ, 29 вересня – 1 жовтня 2022 року) / Національна академія наук України; Національна академія педагогічних наук України; Інститут історії України; Інститут політичних і етнонаціональних досліджень імені І. Ф. Кураса; Інститут всесвітньої історії; Інститут філософії імені Г. С. Сковороди; Інститут соціальної та політичної психології; Інститут обдарованої дитини; Всеукраїнська газета «Освіта і суспільство». К. : Інститут обдарованої дитини НАПН України, 2022. – 722 с. С. 689-700. https://iod.gov.ua/content/events/37/vseukrayinska-mizhgaluzeva--naukovo-praktichna-onlayn-konferenciya-problemi-civilizaciynoyi-subyektnosti-ukrayini--misiya-nauki-i-osviti_publications.pdf?1667396816.7328

Biernat, M. Motives and Values to Achieve: Different Constracts With Different Effects. Journal of Personality. 1989. Vol. 57, Issue 1. URL: https://www.academia.edu/27275802/Motives_and_Values_to_Achieve_Different_C onstructs_With_Different_Effects. (Last accessed: 09.06.2022).

Lazorko, O., Zhanna, V., Yahupov, V., Valchuk-Orkusha, O., Melnyk, I., & Sherman, M.. The Safety of Professionalization Subjects in Psychological and Neuropsychological Aspects. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience. 2021. № 12(1). P. 19-39. https://doi.org/10.18662/brain/12.1/168 (Last accessed: 09.06.2022).

Mayo, Elton. The Human Problems of an Industrial Civilization. New York : The Macmillan Company, 1933. 194 p.

Mayo, Elton. The social problems of an industrial civilization. London : Routledge & K. Paul. 1949. 148 p.

Oryshchyn, L. Młodzi Polacy i Ukraińcy wobec społeczeństwa ryzyka: praca doktorska / Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Lublin, 2016. 177 s.

Parks, L., Russell, P. G. Pesonality, values, and motivation. Personality and Individual Differences. 2009. Vol. 47, Issue 7. P. 675–684.

Schwartz, Shalom H. Basic Human Values: Theory, Measurement, and Applications. Appeared in Revue française de sociologie. 2006. №47/4. P. 929-968. https://uranos.ch/research/references/Schwartz_2006/Schwartzpaper.pdf (Last accessed: 09.06.2022).

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-23

Як цитувати

Ягупов, В. (2022). ЦІННІСНО-МОТИВАЦІЙНИЙ КОМПОНЕНТ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ФАХІВЦІВ: МЕТОДОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ. Вісник Національного університету оборони України, 70(6), 207–219. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2022-70-6-207-219

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ПСИХОЛОГІЇ