ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ЗМІСТУ ТА ДИНАМІКИ РОЗВИТКУ ЦІЛЕЙ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33099/2617-6858-2023-72-2-40-46

Ключові слова:

ціль, мотивація, академічна успішність, розвиток, навчально-професійне навчання, вчитель початкових класів.

Анотація

У статті подано результати емпіричного дослідження психологічних особливостей змісту та динаміки розвитку цілей навчальної діяльності майбутніх вчителів початкових класів та оцінку їхнього взаємозв'язку з мотивацією та успішністю професійного навчання.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

В. Іванов, Балтський педагогічний фаховий коледж

викладач педагогіки та психології предметно-циклової комісії психолого-педагогічних дисциплін

Посилання

Aguayo-Estremera R., Miragaya-Casillas C., Correa M., Ruiz-Villaverde A. (2021) Spanish Adaptation of the Self- and Other-Interest Inventory in Academic Settings. The Spanish Journal of Psychology. Vol. 24. e36. DOI:10.1017/SJP.2021.29

Balogun A.G., Balogun S.K., Onyencho C.V. (2017) Test Anxiety and Academic Performance among Undergraduates: The Moderating Role of Achievement Motivation. The Spanish Journal of Psychology. Vol. 20. e14. DOI:10.1017/sjp.2017.5

Batool S.S. (2019) Academic achievement: Interplay of positive parenting, self-esteem, and academic procrastination. Australian Journal of Psychology. Vol. 72. Iss. 2. DOI:10.1111/ajpy.12280

Cobo-Rendón R., Pérez-Villalobos M.V., Páez- Rovira D., Gracia-Leiva M. (2020) A longitudinal study: Affective wellbeing, psychological wellbeing, self-efficacy and academic performance among first-year undergraduate students. Scandinavian Journal of Psychology. Vol. 61. Iss. 4. DOI:10.1111/sjop.12618

Datu J.A.D. (2017) Peace of Mind, Academic Motivation, and Academic Achievement in Filipino High School Students. The Spanish Journal of Psychology. Vol. 20. e22. DOI:10.1017/sjp.2017.19

Datu J.A.D., King R.B., Valdez J.P.M. (2018) Psychological capital bolsters motivation, engagement, and achievement: Cross-sectional and longitudinal studies. The Journal of Positive Psychology. Vol. 13. Iss. 3. DOI:10.1080/17439760.2016.1257056

Fryer L.K., Ginns P., Walker R. (2014) Between students’ instrumental goals and how they learn: Goal content is the gap to mind. British Journal of Educational Psychology. Vol. 84. Iss. 4. DOI:10.1111/bjep.12052

Fryer L.K., Vermunt J.D. (2018) Regulating approaches to learning: Testing learning strategy convergences across a year at university. British Journal of Educational Psychology. Vol. 88. Iss. 1. DOI:10.1111/bjep.12169

Green R.A., Morrissey S.A., Conlon E.G. (2017) The values and self-efficacy beliefs of postgraduate psychology students. Australian Journal of Psychology. Vol. 70. Iss. 2. DOI:10.1111/ajpy.12173

Grosemans I., Coertjens L., Kyndt E. (2018) Work-related learning in the transition from higher education to work: The role of the development of self-efficacy and achievement goals. British Journal of Educational Psychology. Vol. 90. Iss. 1. DOI:10.1111/bjep.12258

Hernesniemi E., Räty H., Kasanen K., Cheng X., Hong J., Kuittinen M. (2019) Students’ achievement motivation in Finnish and Chinese higher education and its relation to perceived teaching-learning environments. Scandinavian Journal of Psychology. Vol. 61. Iss. 2. DOI:10.1111/sjop.12580

Lee C.M., Reissing E.D., Dobson D. (2009) Work-life balance for early career Canadian psychologists in professional programs. Canadian Psychology/ Psychologie canadienne. Vol. 50. Iss. 2. DOI:10.1037/a0013871

Lyndon M.P., Medvedev O.N., Chen Y., Henning M.A. (2019) Investigating stable and dynamic aspects of student motivation using generalizability theory. Australian Journal of Psychology. Vol. 72. Iss. 2. DOI:10.1111/ajpy.12276

Martin A.J., Collie R.J., Mok M.M.C., McInerney D.M. (2015) Personal best (PB) goal structure, individual PB goals, engagement, and achievement: A study of Chinese- and English-speaking background students in Australian schools. British Journal of Educational Psychology. Vol. 86. Iss. 1. DOI:10.1111/bjep.12092

Noyens D. et al. (2019) The directional links between students’ academic motivation and social integration during the first year of higher education. European Journal of Psychology of Education. Vol. 34. Iss. 1. DOI:10.1007/s10212-017-0365-6

Núñez J.L., León J. (2016) The Mediating Effect of Intrinsic Motivation to Learn on the Relationship between Student´s Autonomy Support and Vitality and Deep Learning. The Spanish Journal of Psychology. Vol. 19. e42. DOI:10.1017/sjp.2016.43

Ozer S. (2015) Predictors of international students’ psychological and sociocultural adjustment to the context of reception while studying at Aarhus University, Denmark. Scandinavian Journal of Psychology. Vol. 56. Iss. 6. DOI:10.1111/sjop.12258

Wang H., Hall N.C., Goetz T., Frenzel A.C. (2016) Teachers’ goal orientations: Effects on classroom goal structures and emotions. British Journal of Educational Psychology. Vol. 87. Iss. 1. DOI:10.1111/bjep.12137

Xu X., Xia M., Pang W. (2021) Family socioeconomic status and Chinese high school students’ test anxiety: Serial mediating role of parental psychological control, learning resources, and student academic self-efficacy. Scandinavian Journal of Psychology. 21 June. DOI:10.1111/sjop.12750

Zedan R. (2021) Student feedback as a predictor of learning motivation, academic achievement and classroom climate. Education and self-development. Vol. 16. №2. DOI:10.26907/esd.16.2.03

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-02

Як цитувати

Іванов, В. (2023). ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ЗМІСТУ ТА ДИНАМІКИ РОЗВИТКУ ЦІЛЕЙ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ. Вісник Національного університету оборони України, 72(2), 40–46. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2023-72-2-40-46

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ПСИХОЛОГІЇ