СУБ’ЄКТ-СУБ’ЄКТНА ВЗАЄМОДІЯ ЯК ОСНОВА ФОРМУВАННЯ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
DOI:
https://doi.org/10.33099/2617-6858-2023-72-2-93-102Ключові слова:
творчі здібності, особистісний потенціал, соціальний вплив, педагогічне спілкування, суб’єкт-суб’єктна взаємодія, самореалізація, творче робоче самопочуття.Анотація
У статті розглянуто специфічні характеристики педагогічної взаємодії, що організована за принципами гуманістичного підходу як значущої умови вільного розкриття творчого потенціалу суб’єктів освітнього процесу. Обґрунтовано та висвітлено ті психологічні ефекти міжособистісного впливу під час педагогічної взаємодії, що сприятливо позначаються на формуванні творчих здібностей учасників освітнього процесу. Представлено результати емпіричного дослідження, що доводить визначну роль побудови суб’єкт-суб’єктної моделі взаємодії між викладачами та студентами у забезпеченні їх творчого робочого самопочуття під час занять.
Завантаження
Посилання
Maksymova, O. (2012). Subiekt-subiektna vzaiemodiia u vykhovnomu protsesi [Subject-subject interaction in the educational process]. O. Maksymova, M. Fedorova (Red.), Metodychni zasady realizatsii osobystisno oriientovanoho vykhovnoho protsesu v suchasnykh osvitnikh zakladakh: zbirnyk naukovo-metodychnykh prats (s. 7-15). Zhytomyr: FOP Levkovets. (in Ukrainian)
Harkavets, S., & Volchenko, L. (2021). Spilkuvannia v pedahohichnomu protsesi : navchalnyi posibnyk [Communication in the pedagogical process]. Zhytomyr: TOV «Vydavnychyi dim «Buk-Druk». (in Ukrainian)
Vasiukova, N., & Lyman, R. (2018). Etyka i tolerantnist naukovo-pedahohichnoho pratsivnyka yak moralni pryntsypy kultury pedahohichnoho spilkuvannia [Ethics and tolerance of a scientific and pedagogical worker as moral principles of the culture of pedagogical communication]. Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy, 1(49), 144-149. (in Ukrainian)
Nosenko, E., & Truliaiev, R. (2014). Pozytyvni tsinnosti yak chynnyk osobystisnoho rozvytku subiektiv navchannia : monohrafiia [Positive values as a factor in the personal development of subjects of study]. Kyiv: «Osvita Ukrainy». (in Ukrainian)
Rogers, C., & Freiberg, H. (1994). Freedom to learn. New York: Maxwell Macmillan Inter.
Brovchenko, A. (2020). Mozhlyvosti interaktyvnoi vzaiemodii studentiv ta vykladachiv u protsesi dystantsiinoho navchannia z pozytsii osobystisnoho pidkhodu [Possibilities of interactive interaction of students and teachers in the process of distance learning from the position of a personal approach]. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Psykholohiia, Tom 31(70), №4, 183-190. (in Ukrainian)
Nadvynychna, T., & Shaiuk, O. (2022). Spetsyfika rozvytku tvorchoho potentsialu v systemi profesiinoi kompetentnosti vykladacha ZVO [The specifics of the development of creative potential in the system of professional competence of the teacher of higher education institutions]. Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Psykholohiia, Tom 33(72), №3, 71-76. (in Ukrainian)
Matviichuk, O., & Kraieva, O. (2022). Problema formuvannia identychnosti v pidlitkovomu vitsi u konteksti rozvytku tvorchoi osobystosti [The problem of identity formation in adolescence in the context of the development of a creative personality]. Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy, №1(65), 64-71. (in Ukrainian)
Lytvynchuk, L. (2020). Stymuliatsiia tvorchoi aktyvnosti subiektiv osvitnoho prostoru yak tekhnolohiia zabezpechennia psykholohichnoho zdorovia [Stimulation of creative activity of subjects of the educational space as a technology for ensuring psychological health]. Visnyk natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy, №3(56), 70-75. (in Ukrainian)
Pinska, O. (2021). Teoretychni zasady problemy pedahohichnoi tvorchosti [Theoretical foundations of the problem of pedagogical creativity]. Aktualni problemy psykholohii v zakladakh osvity, 1(5), 21-23. (in Ukrainian)