ЗАРУБІЖНИЙ ПОГЛЯД НА ВИКОРИСТАННЯ КОНСТРУКТУ «ВИГОРЯННЯ» У КОНСУЛЬТАТИВНІЙ РОБОТІ З ТИМИ, ХТО НАВЧАЄТЬСЯ
DOI:
https://doi.org/10.33099/2617-6858-2023-72-2-69-77Ключові слова:
вигорання, учні, академічна успішність, навчальний стрес, якість життя, психологічне благополуччя.Анотація
Статтю присвячено огляду зарубіжних досліджень феномена вигорання тих, хто навчається. Для академічного вигорання показано трикомпонентну структуру, що відповідає традиційній: виснаження, цинізм і низька сприймана ефективність. У статті наведено роботи, що досліджують вплив соціальних (якість стосунків з однолітками, викладачами та близькими родичами) та індивідуальних (емоційні та особистісні профілі, емпатичні здібності, оптимізм, особистісні ресурси) чинників на розвиток симптомів вигоряння в кроссекційних і лонгітюдних форматах досліджень. Проаналізовано дані досліджень щодо впливу вигорання та навчального стресу на якість життя, психологічне благополуччя та академічну успішність у учнів. Розглянуто підходи до запобігання розвитку вигорання, засновані на положеннях позитивної психології та психології мотивації.
Завантаження
Посилання
af Ursin, P., Järvinen, T., Pihlaja,P. (2020) The Role of Academic Buoyancy and Social Support in Mediating Associations Between Academic Stress and School Engagement in Finnish Primary School Children. Scandinavian Journal of Educational Research. Vol. 65. № 4. P. 661-675. DOI:10.1080/00313831.2020.1739135
Bai, Q., Liu, S., Kishimoto, T. (2020) School Incivility and Academic Burnout: The Mediating Role of Perceived Peer Support and the Moderating Role of Future Academic Self-Salience. Frontiers in psychology. Vol. 10. Article ID 3016. 7 p. DOI:10.3389/fpsyg.2019.03016
Credé,M., Tynan, M.C., Harms, P.D. (2017) Much ado about grit: A meta-analytic synthesis of the grit literature. Journal of Personality and social Psychology. Vol. 113. № 3. P. 492-511. DOI:10.1037/pspp0000102
Deci, E.L., Ryan, R.M. (2000) The «what» and «why» of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological inquiry. Vol. 11. № 4. P. 227-268. DOI:10.1207/S15327965PLI1104_01
Development of School and Sport Burnout in Adolescent Student-Athletes: A Longitudinal Mixed-Methods Study / M. Sorkkila [et al.]. Journal of research on adolescence. 2020. Vol. 30. № S1. P. 115-133. DOI:10.1111/jora.12453
Early Antecedents of School Burnout in Upper Secondary Education: A Five-year Longitudinal Study / M. Parviainen [et al.]. Journal of Youth and Adolescence. 2020. Vol. 50. P. 231-245. DOI:10.1007/s10964-020-01331-w
Fredrickson, B.L. The role of positive emotions in positive psychology: The 218-226. DOI:10.1037/0003-066X.56.3.218
Grit: Perseverance and Passion for Long-Term Goals / A.L. Duckworth [et al.]. Journal of personality and social psychology. 2007. Vol. 92. № 6. P. 1087-1101. DOI:10.1037/0022-3514.92.6.1087
Madigan, D.J., Curran, T. (2021) Does Burnout Affect Academic Achievement? A Meta-Analysis of over 100,000 Students. Educational Psychology Review. Vol. 33. P. 387-405. DOI:10.1007/s10648-020-09533-1
High School Student Burnout: Is Empathy a Protective or Risk Factor? / E. Farina [et al.]. Frontiers in Psychology. 2020. Vol. 11. Article ID 897. 9 p. DOI:10.3389/fpsyg.2020.00897
Hoferichter, F., Hirvonen, R., Kiuru, N. (2021) The development of school well-being in secondary school: High academic buoyancy and supportive class- and school climate as buffers. Learning and Instruction. Vol. 71. Article ID 101377. 15 p. DOI:10.1016/j.learninstruc.2020.101377
Relationships between social support and student burnout: A meta-analytic approach / B. Kim [et al.]. Stress and Health. 2018. Vol. 34. № 1. P. 127-134. DOI:10.1002/smi.2771
May, R.W., Bauer, K.N., Fincham, F.D. (2015) School burnout: Diminished academic and cognitive performance. Learning and Individual Differences. Vol. 42. P. 126-131. DOI:10.1016/j.lindif.2015.07.015
Ouweneel, E., Blanc, P.M.Le, Schaufeli, W.B. (2011) Flourishing students: A longitudinal study on positive emotions, personal resources, and study engagement. The journal of positive psychology. Vol. 6. № 2. P. 142—153. DOI:10.1080/1743 9760.2011.558847
Salmela demands-resources model. British journal of educational psychology. 2014. Vol. 84. № 1. P. 137-151. DOI:10.1111/bjep.12018
Rautanen, P. et al. (2020) Primary school students’ perceived social support in relation to study engagement. European Journal of Psychology of Education. 20 p. DOI:10.1007/s10212-020-00492-3
Salmela-Aro, K., Upadyaya, K. (2020) School engagement and school burnout profiles during high school - The role of socioemotional skills // Witte H.De. European Journal of Developmental Psychology. Vol. 17. № 6. P. 943-964. DOI:10.1080/174056 29.2020.1785860
School burnout, depressive symptoms and engagement: Their combined effect on student achievement / C. Fiorilli [et al.]. International Journal of Educational Research. 2017. Vol. 84. P. 1-12. DOI:10.1016/j.ijer.2017.04.001
Student engagement, truancy, and cynicism: A longitudinal study from primary school to upper secondary education / T.E. Virtanen [et al.]. Learning and Individual Differences. 2021. Vol. 86. Article ID 101972. 9 p. DOI:10.1016/j. lindif.2021.101972
Students’ academic and emotional adjustment during the transition from primary to secondary school: A cross lagged study / M.C. Engels [et al.]. Journal of school psychology. 2019. Vol. 76. P. 140-158. DOI:10.1016/j. jsp.2019.07.012
Students’ trait emotional intelligence and perceived teacher emotional support in preventing burnout: The moderating role of academic anxiety / L. Romano [et al.]. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2020. Vol. 17. № 13. P. 1-15. DOI:10.3390/ijerph17134771
Tang, X., Upadyaya, K., Salmela-Aro, K. (2021) School burnout and psychosocial problems among adolescents: Grit as a resilience factor. Journal of Adolescence. Vol. 86. P. 77-89. DOI:10.1016/j.adolescence.2020.12.002
Teuber, Z., Nussbeck, F.W., Wild, E. (2021) The Bright Side of Grit in Burnout-Prevention: Exploring Grit in the Context of Demands-Resources Model among Chinese High School Students. Child Psychiatry & Human Development. Vol. 52. P. 464-476. DOI:10.1007/s10578-020-01031-3
The effect of students’ perception of teachers’ emotional support on school burnout dimensions: Longitudinal findings / L. Romano [et al.]. International journal of environmental research and public health. 2021. Vol. 18. № 4. P. 1-7. DOI:10.3390/ijerph18041922
The Handbook of Stress and Health / Eds. C.L. Cooper, J.C. Quick. Chichester, UK: John Wiley & Sons, Ltd, 2017. 728 p. DOI:10.1002/9781118993811
The longitudinal relationship between sleep problems and school burnout in adolescents: A cross-lagged panel analysis / X. Liu [et al.]. Journal of Adolescence. 2021. Vol. 88. P. 14-24. DOI:10.1016/j.adolescence.2021.02.001
The Role of Active Coping in the Relationship Between Learning Burnout and Sleep Quality Among College Students in China / Y. Wang [et al.]. Frontiers in Psychology. 2020. Vol. 11. Article ID 647. 9 p. DOI:10.3389/fpsyg.2020.00647
Tóth-Király, I., Morin, A.J.S., Salmela-Aro, K. (2021) Reciprocal Associations between Burnout and Depression: An 8-Year Longitudinal Study. Applied Psychology. 37 p. DOI:10.1111/apps.12295
Tuominen, H., Juntunen, H., Niemivirta, M. (2020) Striving for Success but at What Cost? Subject-Specific Achievement Goal Orientation Profiles, Perceived Cost, and Academic Well-Being. Frontiers in psychology. Vol. 11. Article ID 557445. 18 p. DOI:10.3389/fpsyg.2020.557445
What Matters for Urban Adolescents’ Engagement and Disengagement in School: A Mixed-Methods Study / J.A. Fredricks [et al.]. Journal of Adolescent Research. 2019. Vol. 34. № 5. P. 491-527. DOI:10.1177/0743558419830638
Yang, H., Chen, J. (2016) Learning Perfectionism and Learning Burnout in a Primary School Student Sample: A Test of a Learning-Stress Mediation Model. Journal of Child and Family Studies. Vol. 25. № 1. P. 345-353. DOI:10.1007/ s10826-015-0213-8
Engagement, boredom, and burnout among students: Basic need satisfaction matters more than personality traits / C. Sulea [et al.]. Learning and Individual Differences. 2015. Vol. 42. № 4. P. 132-138. DOI:10.1016/j.lindif.2015.08.018