FAMILY UPBRINGING AS A FACTOR IN THE FORMATION OF CHILDREN'S EMOTIONAL MATURITY
DOI:
https://doi.org/10.33099/2617-6858-2024-78-2-18-23Ключові слова:
сім’я, виховання, стилі виховання, емоційна зрілість, особистість/індивід.Анотація
У статті представлено результати теоретичного аналізу проблематики, що стосуються психологічних особливостей впливу сімейного виховання на формування емоційної зрілості дітей. Викладено уявлення зарубіжних та вітчизняних учених дотичні до даного явища. Охарактеризовано особливості стилів сімейного виховання та визначено залежність їх впливу на формування емоційної зрілості у дітей.
Головною метою статті є теоретичне обґрунтування особливостей впливу сімейного виховання на формування емоційної зрілості дітей.
Аналіз наукових джерел. Наукові напрями проблеми виховання дитини в сім'ї відображені в працях класиків педагогіки та психології, зокрема Л. Виготського, Я. Коменського, Г. Костюка, А. Макаренка, І. Песталоцці, В. Сухомлинського, К. Ушинського. Проблеми оптимізації й гуманізації взаємовідносин між батьками, батьками і дитиною розглянуто в дослідженнях Н. Ватутіної, А. Дьяконової, Б. Кобзаря, В. Кравця, О. Савченко, В. Сенько, Н. Шевченко та інших.
Виклад основного матеріалу. Родина, виступаючи первинним інститутом соціалізації, через настанови, особливості виховання та типи відносин регулює особистісний розвиток. Визначено, що особистісна зрілість є передумовою становлення психологічної ресурсності людини. Доведено, що одним з вимірів зрілості особистості є емоційна зрілість, під якою розуміється сукупність таких характеристик: здатність правильно розуміти власні емоції, а також емоції інших людей; здатність використовувати свої емоції для вирішення певних завдань; здатність контролювати свої емоції та впливати на емоції інших людей. Охарактеризовано стилі виховання у сім’ї та їх вплив на формування емоційної зрілості особистостей. Поведінка зрілих осіб є функціональною, автономною та мотивованою усвідомленими процесами. Незрілість є придушення почуттів індивіда, що може призвести до розщеплення між тілом та почуттями, волею та бажанням, стриманістю і спонтанністю.
Висновки. З’ясовано, що сім'я виступає первинним інститутом соціалізації особистості через установки, особливості виховання та різновиди відносин, що в свою чергу регулює становлення психічного розвитку дитини. Акцентовано увагу на тому, що за умови наповнення психологічного простору відносин між дітьми та їхніми батьками ірраціональними установками, сценаріями з обмеженнями, то серед негативних наслідків процесу соціалізації можна виділити засвоєння помилкових прикладів, порушених патернів взаємодії, негативного емоційно-оцінного та мотиваційного компоненту до різноманітних сторін життя особистості під впливом сімейного виховання.
Охарактеризовано основні чинники сімейного виховання й розвитку підростаючого покоління та стилі виховання у сім’ї як факторів, які відіграють велике значення для формування особистості. Доведено, що процес виховання соціально активної, відповідальної, творчої, здатної до самоосвіти, самореалізації та самовдосконалення особистості є одним із найбільш актуальних соціальних аспектів суспільного життя.
Завантаження
Посилання
Barinova N.V. (2005). The influence of the father's attitude on the structure of masculinity / femininity in adolescent girls from single-parent families [Vplyv stavlennya batʹka na strukturu maskulinnosti / femininnosti v divchat-pidlitkiv z povnykh rodyn.] Science zap Hark. Air University Forces named after I. Kozheduba. Series "Sociology. Philosophy. Psychology". No. 3. pp. 212-217. (in Ukrainian).
Berehova N., Fedorchuk P. (2020). The influence of family upbringing on the formation of a child's personality [Vplyv simeynoho vykhovannya na formuvannya osobystosti dytyny] Bulletin of Lviv University. Psychological sciences series. Issue 6. pp. 10–15. (in Ukrainian).
Denisenko Yu. (2008). Factors of personal identity formation in the modern family [Faktory formuvannya osobystisnoyi identychnosti v suchasniy sim’yi] Social Psychology. No. 2. pp. 124-131. (in Ukrainian).
Dychek, N. P., & Tkachenko, L. I. (2023). Kostyantyn Ushinskyi as the founder of pedagogy and philosopher of education (to the 200th anniversary of the birth of the outstanding Ukrainian figure K.D. Ushinskyi) [Kostyantyn Ushynsʹkyy yak zasnovnyk pedahohiky i filosof osvity (do 200-yi richnytsi vid dnya narodzhennya vydatnoho ukrayinsʹkoho diyacha K.D. Ushynsʹkoho)]. Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, 5(1), 1-12. (in Ukrainian).
Kyrylenko T. S., Daviskyba I. P. (2010). Emotional experiences in the process of self-realization of the individual [Emotsiyni perezhyvannya v protsesi samorealizatsiyi osobystosti] Science and education: science and practice. journal South of science Center of APN of Ukraine. No. 9. pp. 71 – 74. (in Ukrainian).
Kondratyuk S.M., Linkevich I.V. (2016). Family upbringing as an important condition for the formation of a child's personality [Simeyne vykhovannya yak vazhlyva umova formuvannya osobystosti dytyny] Scientific Bulletin of Kherson State University. Issue 2. Volume 1. pp.75-78. (in Ukrainian).
Chebykin O. Ya. (2009). Development of emotional maturity of the individual [Stanovlennya emotsiynoyi zrilosti osobystosti] monogr. O. SVD Cherkasov, 230 p. (in English).
Yarmolytska S. (2014). Formation of harmonious parent-child relations in the family [Formuvannya harmoniynykh batʹkivsʹko-dytyachykh vidnosyn u rodyni] Psychologist. No. 24. pp. 21–25. (in Ukrainian).
Mavroveli S., Petrides K.V., Sangareau Y., (2009). Furnham Exploring the relationships between trait emotional intelligence and objective socio-emotional outcomes in childhood. British Journal of Educational Psychology. No79. pp. 259–272. (in English).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Вісник Національного університету оборони України
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.