НАРАТИВНА МОДЕЛЬ РОЗВИТКУ ЖИТТЄВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ОСОБИСТОСТІ В УМОВАХ ВІЙНИ В УКРАЇНІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33099/2617-6858-2024-80-4-119-131

Ключові слова:

особистість, наратив, наративна модель, наративна практика, наративна технологія, життєва компетентність, розвиток, війна в Україні.

Анотація

Статтю присвячено проблемі розвитку життєвої компетентності особистості засобами наративних практик під час війни в Україні. Авторська модель включає наративну технологію конструювання досвіду, що ґрунтується на низці особистісних запитань і стимулює процес саморефлексії та конструювання життєвих історій у межах наративних практик розвитку життєвої компетентності особистості.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

С. Рудницька , Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України

доктор психологічних наук, професор, завідувач лабораторії когнітивної психології

Посилання

Rudnytsʹka, S. YU. (2023). Protsesualʹno-zmistova modelʹ rozvytku zhyttyevoyi kompetentnosti osobystosti. [A procedural and semantic model of the development of life competence of an individua]. Tekhnolohiyi rozvytku intelektu. – Intelligence development technologies. 7, 1 (33). URL: https://psytir.org.ua/index.php/technology_intellect_develop/ article/view/616/188 (in Ukrainian).

Chepelieva, N. V., Rudnytska, S. Yu., & Hutsol, K. V. (2021). Diahnostychnyi instrumentarii vyznachennia naratyvnoi kompetentnosti osobystosti [Diagnostic tools for determining the narrative competence of an individual]. Tekhnolohii rozvytku intelektu. – Intelligence development technologies. Vol. 5. 1 (29). URL:https://psytir.org.ua/index.php/technology_intellect_develop/article/view/546 (in Ukrainian).

Atkinson, R. (2007). The life story interview as a bridge in narrative inquiry. Handbook of narrative inquiry. Mapping a methodology. 224-245 DOI: https://doi.org/10.4135/9781452226552

Brockmeier, J., Harré, R., & Brockmeier, J. (2001). Narrative: Problems and promises of an alternative paradigm. Studies in narrative. Narrative and identity: sudies in autobiography, self and culture. John Benjamins Publishing Company, 39-58. URL: https://doi.org/10.1075/sin.1.04bro.

Bruce, A. S. (2018). The life tasks model: Enhancing psychological and spiritual growth in the aged. Journal of Religion, Spirituality & Aging, 30(1), 2-11, DOI: 10.1080/15528030.2017.1365040

Bruner, J. (1987). Life as Narrative. Social Research, 54(1), 11-32. DOI: 10.1353/sor.2004.0045

Cantor, N., Norem, J. K., Niedenthal, P. M., Langston, C. A., & Brower, A. M. (1987). Life tasks, self-concept ideals, and cognitive strategies in a life transition. Journal of Personality and Social Psychology, 53(6), 1178-1191. https://doi.org/10.1037/0022-3514.53.6.1178

Cantor, N., Norem, J., Langston, C., Zirkel, S., Fleeson, W., & Cook-Flannagan, C. (1991). Life tasks and daily life experience. Journal of Personality, 59(3), 425-451. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1991.tb00255.x

Crossley, M. L. (2000). Introducing narrative psychology. Self, trauma and the construction of meaning. Philadelphia: Open university press.

Friedman, J. G., & Combs, D. (1996). Narrative therapy: the social construction of preferred realities. New York: W. Norton & Company.

Herman, D. (2009). Basic elements of narrative. London: Wiley-Blackwell. DOI: 10.1002/9781444305920.fmatter

Labov, W., & Waletzky, J. (1967). Narrative analysis: oral versions of personal experience. Essays on the Verbal and Visual Arts. Seattle: University of Washington Press, 12-44. DOI: 10.1075/btl.151.08wil

McAdams, D. P. (2008). Personal narratives and the life story. Handbook of personality: Theory and research (3rd ed.). New York: Guilford Press. 242-262.

Rosenthal, G. (1993). Reconstruction of life stories, principles of selection in generating stories for narrative biographical interviews in The Narrative Study of Lives. Sage, 1 (1), 59-91.

Rosenthal, G. (2006). The Narrated Life Story: On the Interrelation Between Experience, Memory and Narration. In: Narrative, Memory & Knowledge: Representations, Aesthetics, Contexts. University of Huddersfield, Huddersfield, 1-16.

Sala, A., Punie, Y., Garkov, V., & Cabrera, M. (2020). LifeComp: The European Framework for Personal, Social and Learning to Learn Key Competence, EUR 30246 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg. DOI:10.2760/922681

Sarbin, T. R. (1986). Narrative Psychology: The Storied Nature of Human Conduct. New York: Praeger.

Schmid, W. (2010) Narratologie. Berlin: De Gruyter. URL: http://eprints.hud.ac.uk/id/eprint/4894/2/Chapter_1_-_Gabriele_Rosenthal.pdf.

White, M. (2010). Narrative Practice Maps: An Introduction to Narrative Therapy. W. W. Norton & Company (Illustr. ed.).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-28

Як цитувати

Рудницька , С. (2024). НАРАТИВНА МОДЕЛЬ РОЗВИТКУ ЖИТТЄВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ОСОБИСТОСТІ В УМОВАХ ВІЙНИ В УКРАЇНІ. Вісник Національного університету оборони України, 80(4), 119–131. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2024-80-4-119-131

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ПСИХОЛОГІЇ