ДІАГНОСТИКА РІВНЯ ПТСР СЕРЕД УЧНІВ СТАРШОЇ ШКОЛИ ПРИФРОНТОВОГО МЕГАПОЛІСА

Автор(и)

  • О. Нікітіна Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова , Україна https://orcid.org/0000-0003-4028-1321
  • П. Бєлова Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова , Україна https://orcid.org/0009-0007-9051-3502

DOI:

https://doi.org/10.33099/2617-6858-2024-81-5-118-125

Ключові слова:

війна, cвідок воєнних дій, емоційне переживання, травмівний досвід, ПТСР, учень старшої школи.

Анотація

Метою роботи є дослідження психологічних особливостей впливу травматичного досвіду на психіку учнівської молоді, яка стала свідком воєнних дій, перебуваючи у прифронтовому мегаполісі. Емпірично перевірено припущення, висунуті на основі теоретичного аналізу специфіки прояву ПТСР у дітей: 1) рівень посттравматичного стресового розладу у дівчат буде вищий, аніж у хлопців; 2) у підлітків, які виїхали із прифронтового мегаполіса, є вищим рівень розладу у порівнянні з тими учнями старшої школи, хто залишився.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

О. Нікітіна, Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова

кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології, педагогіки і мовної підготовки

П. Бєлова , Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова

здобувач вищої освіти першого (бакалаврського) рівня спеціальність 053 Психологія

Посилання

Іванців, Р. П., & Іванців-Гріга, І. С. (2022). Post-traumatic stress disorder: a war of minds [Posttravmatychnyy stresovyy rozlad: viyna u svidomostyakh]. Ukrayinsʹki medychni visti. Т. 14, № 3–4 (92-93), 123. https://umv.com.ua/index.php/journal/issue/view/2/2 (in Ukrainian).

Basics of rehabilitation psychology: overcoming the consequences of the crisis [Posttravmatychnyy stresovyy rozlad: viyna u svidomostyakh]. (2018). Т. 1. (in Ukrainian).

Calhoun, C. D., Stone, K. J., Cobb, A. R., Patterson, M. W., Danielson, C. K., & Bendezú, J. J. (2022). The Role of Social Support in Coping with Psychological Trauma: An Integrated Biopsychosocial Model for Posttraumatic Stress Recovery. Psychiatr Q. Dec, 93(4), 949–970. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9534006/

Garza, K., & Jovanovic, T. (2017). Impact of Gender on Child and Adolescent PTSD. Current Psychiatry Reports. 19. 10.1007/s11920-017-0830-6. https://www.researchgate.net/publication/320133165_Impact_of_Gender_on_Child_and_Adolescent_PTSD

ICD-10 Version: International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems 10th Revision. (2019). https://icd.who.int/browse10/2019/en

Miao, X. R., Chen, Q. B., Wie, K., Tao, K. M., & Lu, Z. J. (2018). Posttraumatic stress disorder: from diagnosis to prevention. Mil Med Res. Sep 28, 5(1), 32. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30261912/

Parson, E. R. (2000). Understanding Children with War-Zone Traumatic Stress Exposed to the World's Violent Environments. Journal of Contemporary Psychotherapy. 30, 325–340. https://link.springer.com/article/10.1023/A:1010281818958

Scharpf, F., Saupe, L., Crombach, A., Haer, R., Ibrahim, H., Neuner, F., Peltonen, K., Qouta, S., Saile, R., & Hecker, T. (2022). The network structure of posttraumatic stress symptoms in war-affected children and adolescents. JCPP Adv. 2022 Dec 28, 3(1), e12124. doi: 10.1002/jcv2.12124. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10241473/

Selimbašić, Z. (2020). The Influence of Posttraumatic Stress Disorder of War Veterans on the Mental Status of Children and Younger Adolescents. Psychiatr Danub. 32(Suppl 3), 364–366. PMID: 33030454. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33030454/

Sherin, J. E., & Nemeroff, C. B. (2011). Post-traumatic stress disorder: the neurobiological impact of psychological trauma. Dialogues Clin Neurosci. 13(3), 263–78. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3182008/

Steel, Z., Chey, T., Silove, D., Marnane, C., Bryant, R. A., & van Ommeren, M. (2009). Association of torture and other potentially traumatic events with mental health outcomes among populations exposed to mass conflict and displacement: a systematic review and meta-analysis. JAMA. Aug 5, 302(5), 537–49.

Torrico, T. J., & Mikes, B. A. (2024). Posttraumatic Stress Disorder in Children. In: StatPearls. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing. PMID: 32644566.

Van Ameringen, M., Mancini, C., Patterson, B., & Boyle, M. H. (2008). Post-traumatic stress disorder in Canada. CNS Neurosci Ther. 14(3), 171-81. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18801110/

Unicef. (2024). What you need to know about post-traumatic stress disorder (PTSD): information for parents [Shcho treba znaty pro posttravmatychnyy stresovyy rozlad (PT•SR): informatsiya dlya batʹkiv]. https://www.unicef.org/ukraine/stories/about-post-traumatic-stress-disorder (in Ukrainian).

UNN. (2024, March 18). Significant increase in PTSD cases in Ukraine: almost 4-fold increase in 2023 compared to pre-war levels. https://unn.ua/en/news/significant-increase-in-ptsd-cases-in-ukraine-almost-4-fold-increase-in-2023-compared-to-pre-war-levels

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-02

Як цитувати

Нікітіна, О., & Бєлова , П. (2024). ДІАГНОСТИКА РІВНЯ ПТСР СЕРЕД УЧНІВ СТАРШОЇ ШКОЛИ ПРИФРОНТОВОГО МЕГАПОЛІСА . Вісник Національного університету оборони України, 81(5), 118–125. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2024-81-5-118-125

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ПСИХОЛОГІЇ