A CONCEPTUAL FRAMEWORK FOR MILITARY CRISIS DECISION-MAKING: THEORETICAL AND METHODOLOGICAL FOUNDATIONS
DOI:
https://doi.org/10.33099/2617-6858-2025-83-1-59-66Ключові слова:
прийняття рішень, військовослужбовці, кризовий менеджмент, когнітивна резильєнтність, система тренування військовослужбовців, віртуальна реальність, управління стресом, адаптивність.Анотація
Вступ. Складність ситуацій, з якими стикаються військовослужбовці, підкреслює важливість навчання компетентному прийняттю рішень. В умовах високого стресу швидке та гнучке прийняття рішень має вирішальне значення для успішного виконання завдань і забезпечення безпеки людей. Існуючі підходи до навчання не завжди є недостатніми для підготовки військовослужбовців до швидкого реагування на надзвичайні ситуації, що вимагає системної стратегії, яка поєднує теоретичні та практичні знання для покращення когнітивних здібностей, стійкості та гнучкості.
Мета цієї статті - запропонувати концептуальну схему, засновану на передовому досвіді, яка базується на теоретичних і методологічних досягненнях у сфері вивчення процесів прийняття рішень військовослужбовцями в умовах кризових ситуацій. Ця концепція розроблена, щоб забезпечити військовослужбовців критично важливими когнітивними навичками для ефективного управління кризовою ситуацією, зосереджуючись на трьох ключових механізмах: стійкості, контролі уваги і управлінні стресом. Поєднуючи теоретичні моделі та емпіричні дослідження, ця стаття має на меті забезпечити міцну основу для навчальних програм, які покращують здатність приймати рішення під тиском.
Методи. У дослідженні використано системний аналіз теоретичних напрацювань та емпіричних досліджень, пов’язаних з прийняттям військових рішень у кризових ситуаціях. Цей етап передбачав аналіз задокументованих сценаріїв військових кризових ситуацій для визначення ключових когнітивних механізмів, що впливають на ефективне прийняття рішень. Для підвищення актуальності та застосовності концепції були враховані відгуки військових фахівців. Отримана в результаті модульна структура поєднує можливості негайного реагування на кризові ситуації з довгостроковим розвитком когнітивної стійкості, використовуючи інноваційні методи навчання, в тому числі симуляції віртуальної реальності.
Новизна цього дослідження полягає в його багатовекторному підході, що поєднує усталені академічні теорії з практичним військовим застосуванням. Концепція підкреслює когнітивну адаптивність і гнучкість, враховуючи психологічні потреби військовослужбовців у динамічному середовищі. Використання модулів прийняття етичних рішень і симуляцій віртуальної реальності підвищує її практичну цінність, сприяючи навчанню на власному досвіді і покращуючи ситуаційну обізнаність.
Висновок. Запропонована концепція є науково обґрунтованою стратегією покращення підготовки військовослужбовців до прийняття рішень у кризових ситуаціях. Акцентуючи увагу на стійкості, контролі уваги та управлінні стресом, вона успішно підготує військовослужбовців для роботи в складних ситуаціях. Відгуки військових фахівців про неї підтверджують її оперативну релевантність і адаптивність до місій різного типу. Майбутні дослідження мають оцінити ефективність системи в різних контекстах і вивчити додаткові когнітивні компоненти тренінгу для подальшого покращення здатності приймати рішення. Подальший розвиток цієї концепції дозволить значно покращити програми військової підготовки та оперативні результати.
Завантаження
Посилання
Bolstad, C. A., Endsley, M. R., & Cuevas, H. M. (2014). A theoretically based approach to cognitive readiness and situation awareness assessment. In H. O’Neil, R. Perez, & E. Baker, (eds), Teaching and Measuring Cognitive Readiness (pp. 161–177). Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-7579-8_9
Bourke, J. (2022). The bullet-proof mind: Resilience and warfighters in the US Marine Corps. In J. Bourke, R. M. Schott (eds), Resilience (pp. 101–122). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-031-13367-1_5
Bowden, M. (1999). Black Hawk Down: A Story of Modern War. Reader’s Library. https://readerslibrary.org/wp-content/uploads/Black-Hawk-Down.pdf
Bright, J. M. (2007). Operational seam: the command and control of conventional and special operations forces. Naval War College. https://apps.dtic.mil/sti/pdfs/ADA476433.pdf
Carrie, R., Salwei, M. E., Militello, L. G., Weinger, M. B., Burden, A. R., Sushereba, C. E., Torsher, L. C., Andreae, M. H., Gaba, D. M., McIvor, W. R., Banerjee, A., Slagle, J., & Anders, S. (2023). Decision-making during high-risk events: A systematic literature review. Journal of Cognitive Engineering and Decision Making, 17(2), 188-212. https://doi.org/10.1177/15553434221147415
Gore, J., Ward, P., Conway, G. E., Ormerod, T. C., William Wong, B. L. & Stanton, N. A. (2018). Naturalistic decision making: navigating uncertainty in complex sociotechnical work. Cognition Technology & Work, 20, 521–527. https://doi.org/10.1007/s10111-018-0531-x
Keith, A. J. (2019). Operational Decision Making under Uncertainty: Inferential, Sequential, and Adversarial Approaches: [Dissertation Thesis for PhD degree]. Theses and Dissertations. 2464. https://scholar.afit.edu/etd/2464
Kirchschlaeger, P. G., (2023). Ethical Decision-Making. NomosTextbook. https://doi.org/10.5771/9783748918684
O’Connor, M., Stapleton, A., O’Reilly, G., Murphy, E., Connaughton, L., Hoctor, E., & McHugh, L. (2023). The efficacy of mindfulness-based interventions in promoting resilience: A systematic review and meta-analysis of randomised controlled trials. Journal of Contextual Behavioral Science, 28, 215-225. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2023.03.005
Phillips-Wren, G., & Adya, M. (2020). Decision making under stress: the role of information overload, time pressure, complexity, and uncertainty. Journal of Decision Systems, 29(1), 213–225. https://doi.org/10.1080/12460125.2020.1768680
Sadler-Smith, E. (2023). Chapter 4. Why intuition often gets it right: Recognition-primed decision-making. In E. Sadler-Smith (eds), Intuition in Business (pp. 80–102). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oso/9780198871569.003.0004, accessed 25 Oct. 2024.
Sarmiento, L. F., da Cunha, P. L., Tabares, S., Tafet, G., Gouveia, A. Jr. (2024). Decision-making under stress: A psychological and neurobiological integrative model. Brain, Behavior, and Immunity – Health, 38, Article 100766. https://doi.org/10.1016/j.bbih.2024.100766
Sekel, N. M., Beckner, M. E., Conkright, W. R., LaGoy, A. D., Proessl, F., Lovalekar, M., Martin, B. J., Jabloner, L. R., Beck, A. L., Eagle, S. R., Dretsch, M. N., Roma, P. G., Ferrarelli, F., Germain, A., Flanagan, S. D., Connaboy, C., Haufler, A. J., & Nindl, B. C. (2023). Military tactical adaptive decision making during simulated military operational stress is influenced by personality, resilience, aerobic fitness, and neurocognitive function. Frontiers in Psychology, 14, Article 1102425. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1102425
Vartanian, O., Boscarino, C., Jarmasz, J., & Zotov, V. (2022). Training-related stress and performance in the military. In A. M. Sookermany (eds), Handbook of Military Sciences (pp. 1-21). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-02866-4_60-1
Viale, R. (Ed.). (2020). Routledge handbook of bounded rationality (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315658353
Waldeck, D., Pancani, L., Holliman, A., Karekla, M., & Tyndall, I. (2021). Adaptability and psychological flexibility: Overlapping constructs? Journal of Contextual Behavioral Science, 19, 72-78. https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2021.01.002.
Wang, L., Chen, L., Li, M., Yang, Z., Yang, K., & Li, M. (2022). Decision-making control in military combat system of systems: A prospect theory approach. In Proceedings of the 8th International Conference on Big Data and Information Analytics (BigDIA), pp. 41-47. https://doi.org/10.1109/BigDIA56350.2022.9874189
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Вісник Національного університету оборони України

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.