РЕСУРСИ ПСИХОЛОГІЧНОЇ АДАПТАЦІЇ СТУДЕНТІВ ДО УМОВ ВІЙНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33099/2617-6858-2025-85-3-125-131

Ключові слова:

адаптація, психологічне благополуччя, копінг-стратегії, ідентичність, ресурси, воєнна повсякденність.

Анотація

Стаття присвячена ресурсам психологічної адаптації студентів до умов війни. Визначено, що психологічний стан і психічне здоров'я під час війни надзвичайно важливі. Війна призводить до постійної напруги, емоційних змін, масових людських страждань, зниження рівня психологічного благополуччя. Метою цієї статті є вивчення особливостей ресурсів психологічної адаптації студентів до умов війни. Встановлено, що ресурси адаптації значною мірою пов’язані із особистісною та соціальною ідентичностями людини, особливо це проявляється в умовах війни, або у контексті популярного нині поняття «воєнної повсякденності». Доведено, що важливою метою дослідження є вивчення факторів (тобто соціальної підтримки, задоволення потреб; стратегії подолання та адаптації), які передбачають внутрішньо індивідуальні зміни в соціальних ідентичності, які відбуваються з часом. Інша ціль, яку варто досягти, полягає у визначенні наслідків таких змін. Ми припустили, що посилене почуття ідентифікації з новою соціальною групою (наприклад, студентською для першокурсників чи мілітарною для волонтерів чи цивільних, так чи інакше залучених до подій воєнної повсякденності) повинно передбачати підвищення психологічного благополуччя. Встановлено, що найбільше у досліджуваних студентів виражені адаптивні копінг-стратегії, зокрема поведінкові, емоційні і когнітивні. Найменше досліджуваним властиві емоційні та поведінкові неадаптивні копінги, натомість когнітивні неадаптативні копінги виражені достатньо сильно за рахунок досліджуваних студентів 3-4 курсів. Базуючись на принципах розвитку, доведено, що з часом особистість має тенденцію ставати все більш складною, оскільки різні соціальні ідентичності інтегруються в Я-концепцію. Коли ідентичності інтегровані в Я-концепцію, вони можуть співіснувати всередині Я, не стикаючись і не конфліктуючи одна з одною. Відповідно, інтеграція ідентичності повинна передбачати стан покращеної психологічної адаптації та психологічного благополуччя.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Максим Кушнерик , Умaнcький дeржaвний пeдaгoгiчний унiвeрcитeт iм. Пaвлa Тичини

здобувач PhD зі спеціальності 053 Психологія

Тетяна Перепелюк, Умaнcький дeржaвний пeдaгoгiчний унiвeрcитeт iм. Пaвлa Тичини

кандидат психологічних наук, професор кафедри психології

Посилання

Kuzikova, S., Zlyvkov, V., Lukomsʹka, S., Shcherbak, T., & Kotukh, O. (2024). Psykholohichnyy suprovid osobystosti v umovakh viyny. [Psychological support of the individual in war conditions.] 261 s. (in Ukrainian)

Alvesson, M., Lee Ashcraft, K., & Thomas, R. (2008). Identity matters: Reflections on the construction of identity scholarship in organization studies. Organization, 15(1), 5-28.

Berry, J. W. (2022). Family and youth development: Some concepts and findings linked to the ecocultural and acculturation models. Societies, 12(6), 181.

Boileau, L., Gaudreau, P., Gareau, A., & Chamandy, M. (2021). Some days are more satisfying than others: A daily‐diary study on optimism, pessimism, coping, and academic satisfaction. British Journal of Educational Psychology, 91(1), 46-62.

Caprar, D. V., Walker, B. W., & Ashforth, B. E. (2022). The dark side of strong identification in organizations: A conceptual review. Academy of Management Annals, 16(2), 759-805.

Chambers, S., Mayfield, C. O., & Valenti, A. (2023). The impact of perceived fairness, organizational and professor support on students' intentions to quit. International Journal of Educational Management, 37(4), 863-883.

Kealy, D., Ben-David, S., & Cox, D. W. (2022). Early parental support and meaning in life among young adults: The mediating roles of optimism and identity. Current Psychology, 41(6), 3865-3872.

Onorato, R. S., & Turner, J. C. (2004). Fluidity in the self‐concept: The shift from personal to social identity. European journal of social psychology, 34(3), 257-278.

Oyserman, D., Lewis Jr, N. A., Yan, V. X., Fisher, O., O'Donnell, S. C., & Horowitz, E. (2017). An identity-based motivation framework for self-regulation. Psychological Inquiry, 28(2-3), 139-147.

Sheldon, K. M., & Bettencourt, B. A. (2002). Psychological need‐satisfaction and subjective well‐being within social groups. British Journal of Social Psychology, 41(1), 25-38.

Tang, C., & Liu, Y. (2024). Agent-Based Modeling. In Computational Modeling for Industrial-Organizational Psychologists (pp. 181-210). Routledge.

West, E. A., & Iyengar, S. (2022). Partisanship as a social identity: Implications for polarization. Political Behavior, 44(2), 807-838.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-30

Як цитувати

Кушнерик , М. ., & Перепелюк, Т. (2025). РЕСУРСИ ПСИХОЛОГІЧНОЇ АДАПТАЦІЇ СТУДЕНТІВ ДО УМОВ ВІЙНИ. Вісник Національного університету оборони України, 85(3), 125–131. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2025-85-3-125-131

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ПСИХОЛОГІЇ