РЕСУРСИ ПСИХОЛОГІЧНОЇ АДАПТАЦІЇ СТУДЕНТІВ ДО УМОВ ВІЙНИ
DOI:
https://doi.org/10.33099/2617-6858-2025-85-3-125-131Ключові слова:
адаптація, психологічне благополуччя, копінг-стратегії, ідентичність, ресурси, воєнна повсякденність.Анотація
Стаття присвячена ресурсам психологічної адаптації студентів до умов війни. Визначено, що психологічний стан і психічне здоров'я під час війни надзвичайно важливі. Війна призводить до постійної напруги, емоційних змін, масових людських страждань, зниження рівня психологічного благополуччя. Метою цієї статті є вивчення особливостей ресурсів психологічної адаптації студентів до умов війни. Встановлено, що ресурси адаптації значною мірою пов’язані із особистісною та соціальною ідентичностями людини, особливо це проявляється в умовах війни, або у контексті популярного нині поняття «воєнної повсякденності». Доведено, що важливою метою дослідження є вивчення факторів (тобто соціальної підтримки, задоволення потреб; стратегії подолання та адаптації), які передбачають внутрішньо індивідуальні зміни в соціальних ідентичності, які відбуваються з часом. Інша ціль, яку варто досягти, полягає у визначенні наслідків таких змін. Ми припустили, що посилене почуття ідентифікації з новою соціальною групою (наприклад, студентською для першокурсників чи мілітарною для волонтерів чи цивільних, так чи інакше залучених до подій воєнної повсякденності) повинно передбачати підвищення психологічного благополуччя. Встановлено, що найбільше у досліджуваних студентів виражені адаптивні копінг-стратегії, зокрема поведінкові, емоційні і когнітивні. Найменше досліджуваним властиві емоційні та поведінкові неадаптивні копінги, натомість когнітивні неадаптативні копінги виражені достатньо сильно за рахунок досліджуваних студентів 3-4 курсів. Базуючись на принципах розвитку, доведено, що з часом особистість має тенденцію ставати все більш складною, оскільки різні соціальні ідентичності інтегруються в Я-концепцію. Коли ідентичності інтегровані в Я-концепцію, вони можуть співіснувати всередині Я, не стикаючись і не конфліктуючи одна з одною. Відповідно, інтеграція ідентичності повинна передбачати стан покращеної психологічної адаптації та психологічного благополуччя.
Завантаження
Посилання
Kuzikova, S., Zlyvkov, V., Lukomsʹka, S., Shcherbak, T., & Kotukh, O. (2024). Psykholohichnyy suprovid osobystosti v umovakh viyny. [Psychological support of the individual in war conditions.] 261 s. (in Ukrainian)
Alvesson, M., Lee Ashcraft, K., & Thomas, R. (2008). Identity matters: Reflections on the construction of identity scholarship in organization studies. Organization, 15(1), 5-28.
Berry, J. W. (2022). Family and youth development: Some concepts and findings linked to the ecocultural and acculturation models. Societies, 12(6), 181.
Boileau, L., Gaudreau, P., Gareau, A., & Chamandy, M. (2021). Some days are more satisfying than others: A daily‐diary study on optimism, pessimism, coping, and academic satisfaction. British Journal of Educational Psychology, 91(1), 46-62.
Caprar, D. V., Walker, B. W., & Ashforth, B. E. (2022). The dark side of strong identification in organizations: A conceptual review. Academy of Management Annals, 16(2), 759-805.
Chambers, S., Mayfield, C. O., & Valenti, A. (2023). The impact of perceived fairness, organizational and professor support on students' intentions to quit. International Journal of Educational Management, 37(4), 863-883.
Kealy, D., Ben-David, S., & Cox, D. W. (2022). Early parental support and meaning in life among young adults: The mediating roles of optimism and identity. Current Psychology, 41(6), 3865-3872.
Onorato, R. S., & Turner, J. C. (2004). Fluidity in the self‐concept: The shift from personal to social identity. European journal of social psychology, 34(3), 257-278.
Oyserman, D., Lewis Jr, N. A., Yan, V. X., Fisher, O., O'Donnell, S. C., & Horowitz, E. (2017). An identity-based motivation framework for self-regulation. Psychological Inquiry, 28(2-3), 139-147.
Sheldon, K. M., & Bettencourt, B. A. (2002). Psychological need‐satisfaction and subjective well‐being within social groups. British Journal of Social Psychology, 41(1), 25-38.
Tang, C., & Liu, Y. (2024). Agent-Based Modeling. In Computational Modeling for Industrial-Organizational Psychologists (pp. 181-210). Routledge.
West, E. A., & Iyengar, S. (2022). Partisanship as a social identity: Implications for polarization. Political Behavior, 44(2), 807-838.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Вісник Національного університету оборони України

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.