ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ПОЗИТИВНОЇ САМООЦІНКИ У ДІТЕЙ ІЗ ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ

Автор(и)

  • Євген Балабушка Військовий інститут Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Україна https://orcid.org/0000-0002-7168-2171
  • Михайло Смовж Військового інституту Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Україна https://orcid.org/0009-0003-8479-9103
  • Марина Марущенко Бориспільський інститут Муніципального менеджменту при МАУП , Україна https://orcid.org/0009-0003-0277-8393
  • Юрій Латутін Військовий інститут Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Україна https://orcid.org/0009-0009-4365-151X

DOI:

https://doi.org/10.33099/2617-6858-2025-85-3-43-51

Ключові слова:

діти з особливими потребами, позитивна Я-концепція, адекватна самооцінка, позитивне самоставлення, індивідуально-типологічні особливості.

Анотація

 

У статті подано результати теоретичного аналізу досліджень, зосереджених на вивченні проблематики формування адекватної самооцінки та позитивного самоставлення у дітей з особливими потребами. Наведено основні індивідуально-типологічні особливості, що нерідко негативно позначаються на процесі адаптації: низька самооцінка та рівень домагань, емоційний дискомфорт у вигляді вираженої тривожності та інші характеристики, а також наведено результати експериментального дослідження показників когнітивного, емоційного та поведінкового компонентів позитивної Я-концепції у двох груп дітей - здорових і з особливими потребами. Виявлено, що діти з особливими потребами відрізняються від здорових низькою самооцінкою реального Я і низькими показниками смисложиттєвих орієнтацій. Вони не впевнені у собі і не схильні виявляти соціальну ініціативу та сміливість у соціальних контактах. Водночас вони не відрізняються від здорових дітей у показниках рівня домагань (ідеального Я), самоповаги та аутосимпатії. Розглядаються комплексні заходи, що реалізуються на практиці та показують власну ефективність, які покликані забезпечити позитивну динаміку змін у частині оцінювання дітьми себе та власних можливостей. Відзначається суперечливий характер самооцінки дітей з особливими потребами.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Євген Балабушка, Військовий інститут Київського національного університету імені Тараса Шевченка

кандидат психологічних наук, начальник кафедри військової політології військового факультету соціальних та поведінкових наук

Михайло Смовж, Військового інституту Київського національного університету імені Тараса Шевченка

заступник начальника факультету післядипломної освіти з навчальної та наукової роботи начальник навчальної частини Військового інституту

Марина Марущенко, Бориспільський інститут Муніципального менеджменту при МАУП

студент

Юрій Латутін, Військовий інститут Київського національного університету імені Тараса Шевченка

начальник навчального курсу військового факультету соціальних та поведінкових наук

Посилання

Babajan, Ju.O. (2014). Osoblyvosti formuvannja samoocinky molodshogo shkoljara [Peculiarities of the formation of junior schoolchildren's self-esteem] / Ju.O. Babajan, N.A. Tymchenko // Naukovyj visnyk Mykolai'vs'kogo nacional'nogo universytetu imeni V.O. Suhomlyns'kogo. Serija: Psyhologichni nauky. Vyp. 2.12. S. 26-30. Rezhym dostupu: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmdups_2014_2_12_7 (in Ukrainian)

Vargata, O.V. (2019). Psyhologichni osoblyvosti formuvannja samoocinky molodshyh shkoljariv [Psychological peculiarities of junior pupils' self-esteem formation] / O.V. Vargata, L.V. Mihejeva // Pedagogika formuvannja tvorchoi' osobystosti u vyshhij i zagal'noosvitnij shkolah: zb. nauk. pr. Zaporizhzhja: KPU, Vyp. 64, T. 1. S. 70-74. URL: https://elar.khmnu.edu.ua/handle/123456789/8015 (in Ukrainian)

Dity z osoblyvymy osvitnimy potrebamy u zagal'noosvitn'omu prostori [Children with special educational needs in the general education space]: navchal'no-metodychnyj posibnyk /avt.: N.Jarmola, L.Koval'-Bardash, N.Kompanec', N.Kvitka, A.Lapin. K.: ISPP imeni Mykoly Jarmachenka NAPN Ukrai'ny, 2020. 208 c. (in Ukrainian)

Zamishhak, M.I. (2014). Psyhologichni umovy stanovlennja moral'noi' samoocinky molodshyh shkoljariv [Psychological Conditions of Formation of Moral Self-Assessment of Junior Schoolchildren]: dys. … kand. psyhol. nauk: 19.00.07. Drogobych. 268 s. (in Ukrainian)

Kaljuzhna, Je.M., Shevergina, M.V. (2015). Osoblyvosti vzajemozv’jazku samoocinky i tryvozhnosti u molodshomu shkil'nomu vici [Features of the relationship between self-esteem and anxiety in primary school age]. Aktual'ni problemy pedagogiky, psyhologii' ta profesijnoi' osvity. Ch. 2, 2, 17–22. (in Ukrainian)

Kamins'ka, O.V. (2020). Determininty vynyknennja nyz'koi' samoocinky v molodshomu shkil'nomu vici [Determinants of low self-esteem in primary school age]. Teorija i praktyka suchasnoi' psyhologii'. S. 34-38.

Kobyl'chenko, V. (1999). Kompleks nepovnocinnosti pidlitkiv iz fizychnymy vadamy [Inferiority complex of adolescents with physical disabilities]. Navchannja i vyhovannja u special'nyh zakladah, 3, 26. (in Ukrainian)

Koshyns'ka, L.O., Gurina, Z.V. (2016). Osoblyvosti samoocinky molodshogo shkoljara [Peculiarities of junior schoolchildren's self-esteem]. Molodyj vchenyj, 12.1(40), 226–229. Rezhym dostupu: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2016_12.1_55 (in Ukrainian)

Mykytjuk, V. (2020). Vplyv tryvozhnosti na samoocinku u molodshomu shkil'nomu vici [The impact of anxiety on self-esteem in primary school age] / V.Mykytjuk, T.P. Berezjuk // Students'kyj dajdzhest. Vyp. 1. S. 103-104. (in Ukrainian)

Chausova, T. (2018). Vplyv tryvozhnosti na samoocinku v ditej molodshogo shkil'nogo viku [The impact of anxiety on self-esteem in primary school children]. Visnyk L'vivs'kogo universytetu. Serija psyhologichni nauky, (3), 159-164. (in Ukrainian)

Shtyfurak, V.S., Gryn'kova, L.M., Gryn'kova, O.Ju. (2022). Psyhologichni umovy formuvannja adekvatnoi' samoocinky u molodshyh shkoljariv [Psychological Conditions of Formation of Adequate Self-Esteem in Primary School Students]. Suchasni informacijni tehnologii' ta innovacijni metodyky navchannja v pidgotovci fahivciv: metodologija, teorija, dosvid, problemy. Vypusk 52, 125-128. https://vspu.net/sit/index.php/sit/article/view/5277 (in Ukrainian)

Shherbakova, Iryna, Harchenko, Tamara (2021).Osoblyvosti samoocinky ta samoreguljacii' povedinky ditej molodshogo shkil'nogo viku z movlennjevymy porushennjamy [Features of self-esteem and self-regulation of behaviour of primary school children with speech disorders]. Pedagogichni nauky: teorija, istorija, innovacijni tehnologii', 5(109), 396-405. (in Ukrainian)

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-30

Як цитувати

Балабушка, Є., Смовж, М., Марущенко, М. ., & Латутін, Ю. . (2025). ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ПОЗИТИВНОЇ САМООЦІНКИ У ДІТЕЙ ІЗ ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ. Вісник Національного університету оборони України, 85(3), 43–51. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2025-85-3-43-51

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ПСИХОЛОГІЇ