МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО ВИВЧЕННЯ ТВОРЧОГО ПОШУКУ ОСОБИСТОСТІ ПІДЛІТКІВ У КОНТЕКСТІ ДЕВІАНТНИХ СТЕРЕОТИПІВ ПОВЕДІНКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33099/2617-6858-2025-86-4-30-35

Ключові слова:

девіантна поведінка, підлітки, образотворче мистецтво, психологія художньої творчості, емоційна регуляція, психологічна допомога, розуміння твору образотворчого мистецтва.

Анотація

Дослідження спрямоване на аналіз особливостей творчого пошуку підлітків із девіантною поведінкою та визначення можливостей використання мистецької діяльності для психологічної корекції. У роботі розглядається зв’язок між когнітивними та емоційними особливостями таких підлітків та їхньою творчою активністю. У дослідженні використано комплексний підхід, що включав психологічний аналіз художньої творчості, асоціативні та проєктивні методики (малюнкові тести, аналіз спонтанних асоціацій), а також кількісні та якісні методи оцінки творчого мислення. Для статистичного аналізу застосовано методи кореляційного аналізу, порівняльного аналізу між групами (підлітки з девіантною поведінкою та без неї) та факторний аналіз. Дослідження показало, що підлітки з девіантною поведінкою демонструють специфічні риси творчого мислення, зокрема схильність до нестандартних асоціацій, емоційно насиченої образності та символічних форм самовираження. Водночас їхня художня творчість містить ознаки внутрішнього конфлікту та емоційного дистресу. Виявлено, що арт-терапія та інтеграція творчої діяльності в освітній процес сприяють зниженню рівня тривожності та агресивності в цієї групи підлітків. Отримані результати підтверджують ефективність використання мистецьких методик у роботі з підлітками з девіантною поведінкою. Арт-терапія може слугувати інструментом емоційної регуляції та розвитку особистісних ресурсів. Подальші дослідження можуть бути зосереджені на розширенні вибірки, аналізі нейропсихологічних аспектів творчого мислення та розробці інтегрованих програм психологічної підтримки на основі мистецької діяльності.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Анжела Бабаджанова , Інститут поведінкового моделювання м. Одеса

кандидатка психологічних наук, керівниця відділу освітніх програм

Віталій Шимко , Національна академія Служби безпеки України

доктор психологічних наук, професор, професор кафедри професійної психології

Посилання

Bolshakova, J., Bolshakov, S., & Prokofiev, V. (2021). Means and Methods of Prevention and Correction of Deviant Behavior of Adolescents by Means of Art Education and Cultural Studies. Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference, 4, 515–527. https://doi.org/10.17770/sie2021vol4.6206

Corey, G. (2016). Theory and Practice of Counseling and Psychotherapy (10th ed.). Cengage Learning.

Csikszentmihalyi, M. (1996). Creativity: Flow and the Psychology of Discovery and Invention. HarperCollins.

Dullas, A. R., Yncierto, K. D., Labiano, M. A., & Marcelo, J. C. (2021). Determinants of a Variety of Deviant Behaviors: An Analysis of Family Satisfaction, Personality Traits, and Their Relationship to Deviant Behaviors Among Filipino Adolescents. Frontiers in Psychology, 12, 645126. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.645126

Guilford, J. P. (1950). Creativity. American Psychologist, 5(9), 444–454. https://doi.org/10.1037/h0063487

Helms, S. W., Choukas-Bradley, S., Widman, L., Giletta, M., Cohen, G. L., & Prinstein, M. J. (2014). Adolescents misperceive and are influenced by high-status peers' health risk, deviant, and adaptive behavior. Developmental Psychology, 50(12), 2697–2714. https://doi.org/10.1037/a0038178

Hirschi, T. (1969). Causes of Delinquency. University of California Press.

Kleibeuker, S. W., De Dreu, C. K. W., & Crone, E. A. (2016). Creativity development in adolescence: Insight from behavior, brain, and training studies. New Directions for Child and Adolescent Development, 2016(151), 73–84. https://doi.org/10.1002/cad.20148

Lubart, T. (2017). Creativity: An Overview. In R. J. Sternberg & J. C. Kaufman (Eds.), The Cambridge Handbook of Creativity (pp. 41-56). Cambridge University Press.

Lubart, T., & Mouchiroud, C. (2003). Creativity: A source of difficulty in problem-solving. Journal of Problem Solving, 2(1), 43–57. https://doi.org/10.1037/0022-3514.83.2.310

Moffitt, T. E. (1993). Adolescence-limited and life-course-persistent antisocial behavior: A developmental taxonomy. Psychological Review, 100(4), 674–701. https://doi.org/10.1037/0033-295X.100.4.674

Mouchiroud, C., & Lubart, T. I. (2002). Social Creativity: A Cross-Sectional Study of 6-to 10-Year-Old Children. International Journal of Behavioural Development, 26(1), 60-69.

Runco, M. A. (2004). Creativity. Annual Review of Psychology, 55, 657–687. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.55.090902.141502

Runco, M. A. (2014). Creativity: Theories and Themes: Research, Development, and Practice. Elsevier.

Runco, M. A., & Jaeger, G. J. (2012). The standard definition of creativity. Creativity Research Journal, 24(1), 92–96. https://doi.org/10.1080/10400419.2012.650092

Sternberg, R. J., & Lubart, T. I. (1999). The concept of creativity: Prospects and paradigms. Handbook of Creativity, 3–15. Cambridge University Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-25

Як цитувати

Бабаджанова , А. ., & Шимко , В. (2025). МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО ВИВЧЕННЯ ТВОРЧОГО ПОШУКУ ОСОБИСТОСТІ ПІДЛІТКІВ У КОНТЕКСТІ ДЕВІАНТНИХ СТЕРЕОТИПІВ ПОВЕДІНКИ. Вісник Національного університету оборони України, 86(4), 30–35. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2025-86-4-30-35

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ПСИХОЛОГІЇ