ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОЇ МОТИВАЦІЇ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ З РІЗНИМ ХАРАКТЕРОМ ДОСВІДУ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33099/2617-6858-2025-86-4-157-167

Ключові слова:

професійна мотивація, військовослужбовці, бойовий досвід, самоефективність, локус контроль, психологічні ресурси, базові переконання.

Анотація

У статті досліджуються психологічні чинники, що впливають на мотивацію військовослужбовців у контексті їхнього бойового досвіду. На матеріалі психодіагностичного дослідження 260 військовослужбовців чоловічої статі, поділених на групи з досвідом бойових дій та без нього, виявлено, що військові з бойовим досвідом мають вищу адаптивність, стресостійкість та орієнтованість на соціальну взаємодію, але водночас демонструють нижчий рівень емоційної гнучкості та схильності до гумористичного сприйняття невдач. У військових без бойового досвіду більше розвинена інтернальність у сфері досягнень і здоров’я, а також загалом позитивніше сприйняття світу. Зроблено висновок, що бойовий досвід трансформує психологічну структуру мотивації, посилюючи орієнтацію на відповідальність, взаємодію в колективі та суспільну користь, що потребує спеціального психологічного супроводу.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Інна Перепелиця, Харківський національний університет внутрішніх справ

аспірант кафедри соціології та психології

Посилання

Babakhanyan, I., López, J., Caswell, M., Basham, A., & Bailie, J. M. (2023). Impact of Blast Exposures on the Cognitive Abilities of Warfighters. Journal of the International Neuropsychological Society, 29, 156–157. DOI: 10.1017/S1355617723002552.

Khanipour, H., Pourali, M., Atar, M., & Akbari, M. (2023). World Assumptions and Coping Related to Trauma as Predictors of General Mental Health and Acute Stress Symptoms Among Iranian Muslims During the COVID-19 Outbreak. Journal of Muslim Mental Health, 17(1). DOI: 10.3998/jmmh.1889.

Mishra, V. K., & Jain, R. K. (2023). Locus of Control and Military Leaders: Relevance and Implications. International Journal for Multidisciplinary Research. DOI: 10.36948/ijfmr.2023.v05i02.1758.

Prykhodko, I., Matsegora, Y., Kolesnichenko, O., Voloshko, S., Vintoniak, V., Vasyukova, N., Budahiants, L., Kuzina, V., & Motyka, S. (2024). Combat Stress in Military Personnel: Theory, Genesis, Prevention, and Control. Romanian Journal of Military Medicine. DOI: 10.55453/rjmm.2024.127.1.3.

Schwarzer, R., & Jerusalem, M. (1995). Generalized Self-Efficacy scale. In J. Weinman, S. Wright, & M. Johnston (Eds.). Measures in health psychology: A user’s portfolio. Causal and control beliefs. PP. 35-37. URL: https://userpage.fu-berlin.de/~health/engscal.htm

Stergiou, M., Robles-Pérez, J. J., Rey-Mota, J., Tornero-Aguilera, J. F., & Clemente-Suárez, V. (2023). Psychophysiological Responses in Soldiers during Close Combat: Implications for Occupational Health and Fitness in Tactical Populations. Healthcare. DOI: 10.3390/healthcare12010082.

Приходько І., Колесніченко О., Мацегора Я., Мотивація військовослужбовців до діяльності в екстремальних умовах: систематизація досліджень. Проблеми екстремальної та кризової психології. 2021. № 2(2). С. 69-85. URL: http://dcpp.nuczu.edu.ua/images/2021-2/2021_2_7.pdf

Тадеєва Т.В. Теорія самодетермінації Дісі–Раяна і навчальна мотивація. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія : Педагогіка. 2012. № 3. С. 213-221. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NZTNPU_ped_2012_3_40

References:

Babakhanyan, I., López, J., Caswell, M., Basham, A., & Bailie, J. M. (2023). Impact of Blast Exposures on the Cognitive Abilities of Warfighters. Journal of the International Neuropsychological Society, 29, 156–157. DOI: 10.1017/S1355617723002552.

Khanipour, H., Pourali, M., Atar, M., & Akbari, M. (2023). World Assumptions and Coping Related to Trauma as Predictors of General Mental Health and Acute Stress Symptoms Among Iranian Muslims During the COVID-19 Outbreak. Journal of Muslim Mental Health, 17(1). DOI: 10.3998/jmmh.1889.

Mishra, V. K., & Jain, R. K. (2023). Locus of Control and Military Leaders: Relevance and Implications. International Journal for Multidisciplinary Research. DOI: 10.36948/ijfmr.2023.v05i02.1758.

Prykhodko, I., Matsegora, Y., Kolesnichenko, O., Voloshko, S., Vintoniak, V., Vasyukova, N., Budahiants, L., Kuzina, V., & Motyka, S. (2024). Combat Stress in Military Personnel: Theory, Genesis, Prevention, and Control. Romanian Journal of Military Medicine. DOI: 10.55453/rjmm.2024.127.1.3.

Schwarzer, R., & Jerusalem, M. (1995). Generalized Self-Efficacy scale. In J. Weinman, S. Wright, & M. Johnston (Eds.). Measures in health psychology: A user’s portfolio. Causal and control beliefs. PP. 35-37. URL: https://userpage.fu-berlin.de/~health/engscal.htm

Stergiou, M., Robles-Pérez, J. J., Rey-Mota, J., Tornero-Aguilera, J. F., & Clemente-Suárez, V. (2023). Psychophysiological Responses in Soldiers during Close Combat: Implications for Occupational Health and Fitness in Tactical Populations. Healthcare. DOI: 10.3390/healthcare12010082.

Prykhodko I., Kolesnichenko O., Matsehora Ya. (2021). Motyvatsiia viiskovosluzhbovtsiv do diialnosti v ekstremalnykh umovakh: systematyzatsiia doslidzhen [Motivating military personnel to work in extreme conditions: systematization of research]. Problemy ekstremalnoi ta kryzovoi psykholohii – Problems of Extreme and Crisis Psychology, 2(2), 69-85.

Tadeieva T.V. (2012). Teoriia samodeterminatsii Disi–Raiana i navchalna motyvatsiia [Deci–Ryan's Self-Determination Theory and Academic Motivation]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia : Pedahohika – Scientific Notes of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Series: Pedagogy, 3, 213-222.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-25

Як цитувати

Перепелиця, І. (2025). ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНОЇ МОТИВАЦІЇ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ З РІЗНИМ ХАРАКТЕРОМ ДОСВІДУ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. Вісник Національного університету оборони України, 86(4), 157–167. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2025-86-4-157-167

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ПСИХОЛОГІЇ