АКЦЕНТУАЦІЯ ОСОБИСТОСТІ ЯК ЧИННИК ПСИХОЛОГІЧНОЇ АДАПТАЦІЇ ЗДОБУВАЧІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Владислав Ольховецький Умaнcький дeржaвний пeдaгoгiчний унiвeрcитeт iм. Пaвлa Тичини, Україна https://orcid.org/0000-0003-3639-7954

DOI:

https://doi.org/10.33099/2617-6858-2025-87-5-146-158

Ключові слова:

акцентуація, адаптація, здобувач ЗВО, тип реагування, стресові ситуації.

Анотація

Акцентуація особистості зумовлює характер та особливості процесу адаптації здобувачів. Виявлено типи акцентуацій особистості, які є в умовах ЗВО: адаптивними (астенічна); відносно адаптивними (шизоїдна, гіпертимічна, психастенічна); і неадаптивними (паранойяльна, депресивна, істероїдна, експлозивна), тобто пов'язані з високим ризиком дизадаптації на перших курсах навчання. У період адаптації у здобувачів із шизоїдною, депресивною та експлозивною акцентуаціями переважають депресивні ситуативні реакції, тоді як у здобувачів із психастенічною та гіпертимною акцентуаціями переважає ситуативна тривожність. Для особистостей з істеричною та паранояльною акцентуаціями характерний тривожно-депресивний тип реагування. Прогностично несприятливим для адаптації здобувача у ЗВО є тривожно-депресивний тип реагування та схильність до ситуативних депресивних реакцій у ситуації стресу. Краще за інших адаптуються здобувачі, для яких характерна помірна ситуативна тривожність у стресових ситуаціях, що діє як мобілізуючий чинник. Наявність тривожності як риси

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Владислав Ольховецький, Умaнcький дeржaвний пeдaгoгiчний унiвeрcитeт iм. Пaвлa Тичини

здобувач ступеня доктора філософії

Посилання

Miroshnychenko O. (2020). Rol' akcentuacii' harakteru v adaptacii' osobystosti do ekstremal'nyh umov zhyttjedijal'nosti [The Role of Character Accentuation in the Adaptation of a Personality to Extreme Living Conditions]/ O.Miroshnychenko, O.Guculjak // Nauka i osvita: nauk.-prakt. zhurnal, 3, 26-36 (in Ukrainian)

Nechytajlo L., Kuras K., Dzjaman O. (2023). Adaptacija studentiv-pershokursnykiv do navchannja u vyshhyh navchal'nyh zakladah v umovah vijny [Adaptation of first-year students to studying at higher education institutions in the conditions of war]. Perspektyvy ta innovacii' nauky, 9(27), 315–325 (in Ukrainian)

Orlenko I.M. (2020). Determinanty social'noi' dezadaptacii' osobystosti v suchasnomu ukrai'ns'komu suspil'stvi [Determinants of social maladjustment of a personality in modern Ukrainian society]: dys. d-ra filosofii' za special'nistju 033 – filosofija. – Derzhavnyj zaklad «Pivdennoukrai'ns'kyj nacional'nyj pedagogichnyjuniversytet imeni K.D. Ushyns'kogo», Odesa. (in Ukrainian)

Perepeljuk T., Harchenko N. (2024). Koping-strategii' jak chynnyk adaptacii' studentiv do umov navchannja pid chas vijny [Coping Strategies as a Factor of Students' Adaptation to the Conditions of Studying during the War]. Visnyk Nacional'nogo universytetu oborony Ukrai'ny, 3(79), 110–119 (in Ukrainian)

Skrypnyk N.G. (2022). Osobystisni resursy adaptacii' studentiv do navchannja v umovah vojennogo stanu [Personal resources of students' adaptation to studying under martial law]. Naukovi proekty social'no-gumanitarnogo fakul'tetu ZUNU, 192–194 (in Ukrainian)

Koval, I. & Yaremko, R. & Pasichnyk, S.V. (2024). Psyhologichni osoblyvosti adaptacii' zdobuvachiv vyshhoi' osvity do navchannja v umovah vojennogo stanu [Psychological peculiarities of adaptation of higher education students to studying under martial law]. Scientific Notes of Lviv State University of Life Safety. Pedagogy and Psychology. 109-115. 10.32782/3041-1297/2024-2-18 (in Ukrainian)

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-30

Як цитувати

Ольховецький, В. (2025). АКЦЕНТУАЦІЯ ОСОБИСТОСТІ ЯК ЧИННИК ПСИХОЛОГІЧНОЇ АДАПТАЦІЇ ЗДОБУВАЧІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Вісник Національного університету оборони України, 87(5), 146–158. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2025-87-5-146-158

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ПСИХОЛОГІЇ