АКЦЕНТУАЦІЯ ОСОБИСТОСТІ ЯК ЧИННИК ПСИХОЛОГІЧНОЇ АДАПТАЦІЇ ЗДОБУВАЧІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.33099/2617-6858-2025-87-5-146-158Ключові слова:
акцентуація, адаптація, здобувач ЗВО, тип реагування, стресові ситуації.Анотація
Акцентуація особистості зумовлює характер та особливості процесу адаптації здобувачів. Виявлено типи акцентуацій особистості, які є в умовах ЗВО: адаптивними (астенічна); відносно адаптивними (шизоїдна, гіпертимічна, психастенічна); і неадаптивними (паранойяльна, депресивна, істероїдна, експлозивна), тобто пов'язані з високим ризиком дизадаптації на перших курсах навчання. У період адаптації у здобувачів із шизоїдною, депресивною та експлозивною акцентуаціями переважають депресивні ситуативні реакції, тоді як у здобувачів із психастенічною та гіпертимною акцентуаціями переважає ситуативна тривожність. Для особистостей з істеричною та паранояльною акцентуаціями характерний тривожно-депресивний тип реагування. Прогностично несприятливим для адаптації здобувача у ЗВО є тривожно-депресивний тип реагування та схильність до ситуативних депресивних реакцій у ситуації стресу. Краще за інших адаптуються здобувачі, для яких характерна помірна ситуативна тривожність у стресових ситуаціях, що діє як мобілізуючий чинник. Наявність тривожності як риси
Завантаження
Посилання
Miroshnychenko O. (2020). Rol' akcentuacii' harakteru v adaptacii' osobystosti do ekstremal'nyh umov zhyttjedijal'nosti [The Role of Character Accentuation in the Adaptation of a Personality to Extreme Living Conditions]/ O.Miroshnychenko, O.Guculjak // Nauka i osvita: nauk.-prakt. zhurnal, 3, 26-36 (in Ukrainian)
Nechytajlo L., Kuras K., Dzjaman O. (2023). Adaptacija studentiv-pershokursnykiv do navchannja u vyshhyh navchal'nyh zakladah v umovah vijny [Adaptation of first-year students to studying at higher education institutions in the conditions of war]. Perspektyvy ta innovacii' nauky, 9(27), 315–325 (in Ukrainian)
Orlenko I.M. (2020). Determinanty social'noi' dezadaptacii' osobystosti v suchasnomu ukrai'ns'komu suspil'stvi [Determinants of social maladjustment of a personality in modern Ukrainian society]: dys. d-ra filosofii' za special'nistju 033 – filosofija. – Derzhavnyj zaklad «Pivdennoukrai'ns'kyj nacional'nyj pedagogichnyjuniversytet imeni K.D. Ushyns'kogo», Odesa. (in Ukrainian)
Perepeljuk T., Harchenko N. (2024). Koping-strategii' jak chynnyk adaptacii' studentiv do umov navchannja pid chas vijny [Coping Strategies as a Factor of Students' Adaptation to the Conditions of Studying during the War]. Visnyk Nacional'nogo universytetu oborony Ukrai'ny, 3(79), 110–119 (in Ukrainian)
Skrypnyk N.G. (2022). Osobystisni resursy adaptacii' studentiv do navchannja v umovah vojennogo stanu [Personal resources of students' adaptation to studying under martial law]. Naukovi proekty social'no-gumanitarnogo fakul'tetu ZUNU, 192–194 (in Ukrainian)
Koval, I. & Yaremko, R. & Pasichnyk, S.V. (2024). Psyhologichni osoblyvosti adaptacii' zdobuvachiv vyshhoi' osvity do navchannja v umovah vojennogo stanu [Psychological peculiarities of adaptation of higher education students to studying under martial law]. Scientific Notes of Lviv State University of Life Safety. Pedagogy and Psychology. 109-115. 10.32782/3041-1297/2024-2-18 (in Ukrainian)
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Вісник Національного університету оборони України

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.