ПСИХОЛОГІЧНА ПІДГОТОВКА СТУДЕНТІВ-ПСИХОЛОГІВ ДО ЕКСТРЕМАЛЬНИХ СИТУАЦІЙ ЗАСОБАМИ ВІРТУАЛЬНОЇ РЕАЛЬНОСТІ

Автор(и)

  • Ліана Онуфрієва Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, Україна https://orcid.org/0000-0003-2442-4601
  • Артем Баратюк Київський національний університет імені Тараса Шевченка , Україна https://orcid.org/0000-0003-3473-0434

DOI:

https://doi.org/10.33099/2617-6858-2025-87-5-159-164

Ключові слова:

психологічна підготовка, особистісні ресурси, віртуальна реальність, екстремальні ситуації, діяльність в екстремальних умовах, екстремальне середовище.

Анотація

У статті розглянуто результати дослідження психологічної підготовки студентів-психологів до ситуацій особистого ризику за допомогою спеціально організованого тренінгу із застосуванням віртуальної реальності. Як виявилось, існує взаємозв'язок між мотивацією до діяльності в екстремальних умовах та особистісними ресурсами: прямий взаємозв'язок із ресурсом «досягнення» і зворотний - із рівнем ризику. Розроблений ВР-тренінг актуалізує ці ресурси. Підвищення досягнень забезпечується тим, що респонденти успішно виконують завдання в екстремальних ситуаціях, модельованих у ВР. Зниження ризику забезпечується адаптацією в процесі тренінгу до екстремальних ситуацій. Після тренінгу у випробовуваних експериментальної групи достовірно знизився рівень депресії та підвищилися мотиваційний та емоційний компоненти готовності до дій в екстремальній ситуації. Для підвищення мотивації до діяльності в екстремальному середовищі необхідно підвищувати ресурс «досягнення», а для ресурсу «ризик» потрібно домогтися зміни його на усвідомлене ставлення до ситуації. Технології віртуальної реальності підтвердили свою ефективність для підвищення особистісних ресурсів і підготовки студентів-психологів до діяльності в екстремальних умовах.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Ліана Онуфрієва, Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка

доктор психологічних наук, професор, завідувач кафедри загальної та практичної психології

Артем Баратюк , Київський національний університет імені Тараса Шевченка

аспірант, асистент кафедри психодіагностики та клінічної психології

Посилання

Safin O., & Mas' N. (2024). Korekcija negatyvnyh psyhichnyh staniv kursantiv za dopomogoju tehnologij virtual'noi' real'nosti [Correction of negative mental states of cadets using virtual reality technologies]. Visnyk Kyi'vs'kogo nacional'nogo universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Vijs'kovo-special'ni nauky, 2(58), 50–54. https://doi.org/10.17721/1728-2217.2024.58.50-54 (in Ukrainian)

Safin O.D., Kravchenko O.O., Mas' N.M. (2025). Psyhologichni chynnyky adaptacii' kursantiv do stymuljacijnogo navchal'nogo seredovyshha [Psychological factors of cadets' adaptation to a stimulating learning environment]. Visnyk Kyi'vs'kogo nacional'nogo universytetu imeni Tarasa Shevchenka, Serija «Vijs'kovo-special'ni nauky», 2(62), 46-50 (in Ukrainian)

Maddox L. (2021). Phobias, paranoia and PTSD: Why virtual reality therapy is the frontier of mental health treatment. BBC Science Focus. URL: https://www.sciencefocus.com/futuretechnology/phobias-paranoia-and-ptsd-why-virtual-reality-therapy-is-thefrontier-of-mental-health-treatment/ (Viewed 21.07.2024)

Perdue T. (2020). Applications of Augmented Reality. Lifewire. URL: https://www.lifewire.com/applications-ofaugmented-reality-2495561#sightseeing-in-augmented- reality (Viewed 15. 07.2024)

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-30

Як цитувати

Онуфрієва, Л., & Баратюк , А. (2025). ПСИХОЛОГІЧНА ПІДГОТОВКА СТУДЕНТІВ-ПСИХОЛОГІВ ДО ЕКСТРЕМАЛЬНИХ СИТУАЦІЙ ЗАСОБАМИ ВІРТУАЛЬНОЇ РЕАЛЬНОСТІ. Вісник Національного університету оборони України, 87(5), 159–164. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2025-87-5-159-164

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ПСИХОЛОГІЇ