СУБ'ЄКТИВНА ОЦІНКА СИТУАЦІЇ ТА АДАПТАЦІЙНА ГОТОВНІСТЬ ЯК ЧИННИКИ АДАПТАЦІЇ ЗДОБУВАЧІВ ДО НАВЧАННЯ У ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33099/2617-6858-2025-87-5-165-171

Ключові слова:

значущість, стресогенність, взаємодія, академічна адаптація, адаптаційна готовність.

Анотація

Вираженість різних компонентів досліджуваних параметрів відображає складну картину процесу академічної адаптації здобувачів до освітнього середовища ЗВО (значно вищий рівень комунікативного і мотиваційного компонентів і нижчий - психофізіологічного; вища вираженість соціально-психологічного компонента адаптаційної готовності та нижча - психологічного; вищий рівень значущості взаємовідносин порівняно зі ставленням до діяльності). Найсильнішими чинниками академічної адаптації є значущість взаємодій з адміністрацією та однокурсниками, з якими склалися гарні та погані стосунки, і значущість лекційних занять. Прямим чинником адаптаційної готовності є її психологічний компонент. Адаптаційна готовність здобувачів дещо менше пояснює загальну академічну адаптацію. Проте вона є посередником зв'язку значущості ситуацій та адаптації. Як відносно стабільне утворення адаптаційна готовність може виконувати роль амортизатора у системі відносин в освітньому середовищі. Тому отримані результати може бути використано для соціально-психологічного супроводу академічної адаптації здобувачів на різних її рівнях.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

Олександр Сафін, Умaнcький дeржaвний пeдaгoгiчний унiвeрcитeт iм. Пaвлa Тичини

доктор психологічних наук, профессор, завідувач кафедри психології

Світлана Діхтяренко, Умaнcький дeржaвний пeдaгoгiчний унiвeрcитeт iм. Пaвлa Тичини

кандидат психологічних наук, доцент, професор кафедри психології

Посилання

Choi S., Yoo I., Kim D., An S., Sung Y., Kim C. (2023). The moderating effect of resilience on the relationship between academic stress and school adjustment in Korean students. Frontiers in Psychology, 13. Article ID 941129. DOI:10.3389/ fpsyg.2022.941129

Hassan M., Fang S., Malik A.A. et al. (2023). Impact of perceived social support and psychological capital on university students’ academic success: testing the role of academic adjustment as a moderator. BMC Psychology, 11, 1-11. DOI:10.1186/ s40359-023-01385-y

Mishra S. (2020). Social networks, social capital, social support and academic success in higher education: a systematic review with a special focus on ‘underrepresented’students. Educational Research Review, 29. 100307. DOI:10.1016/j. edurev.2019.100307

Páramo M.F., Cadaveira F., Tinajero C., Rodríguez M.S. (2020). Binge drinking, cannabis co- consumption and academic achievement in first year university students in spain: Academic adjustment as a mediator. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17, 2. DOI:10.3390/ijerph17020542

Rumrill S., Castruita Rios Y., Yasuoka M., Zhou K., Umucu E. (2024). Drug Use Difficulties and Academic Adjustment in Student Veterans With Disabilities: A Parallel Mediation Study // Rehabilitation Counseling Bulletin, 67, 3, 232-236. DOI:10.1177/00343552221146162

Willison J., Sabir F., Thomas J. (2017). Shifting dimensions of autonomy in students’ research and employment. Higher Education Research & Development, 36, 1-14. DOI:10.1080/07294360.2016.1178216

Zhao S., Zhang Y., Yu C., Zhang H., Xie M., Chen P., Lin D. (2023). Trajectories of Perceived Stress among Students in Transition to College: Mindset Antecedents and Adjustment Outcomes. Journal of Youth and Adolescence, 52, 9, 1873-1886. DOI:10.1007/s10964-023-01788-5

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-30

Як цитувати

Сафін, О. ., & Діхтяренко, С. (2025). СУБ’ЄКТИВНА ОЦІНКА СИТУАЦІЇ ТА АДАПТАЦІЙНА ГОТОВНІСТЬ ЯК ЧИННИКИ АДАПТАЦІЇ ЗДОБУВАЧІВ ДО НАВЧАННЯ У ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Вісник Національного університету оборони України, 87(5), 165–171. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2025-87-5-165-171

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ПСИХОЛОГІЇ