ПСИХОЛОГІЧНИЙ ФЕНОМЕН ТРИВОЖНИХ ПЕРЕЖИВАНЬ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ІЗ НЕПОВНИХ СІМЕЙ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33099/2617-6858-2019-53-3-77-83

Ключові слова:

тривожні переживання, самооцінка, тривога, страх, молодші школярі, сімя, міжособистісні відносини, агресивність, фрустрація.

Анотація

У статті досліджується сутність прояву психологічного феномену тривожних переживань дітей молодшого шкільного віку з неповних сімей, вплив тривожних переживань дітей молодшого шкільного віку на їх поведінку. Здійснено аналіз причин, що призводять до збільшення кількості неповних сімей та сформовано авторське визначення психологічному феномену тривожних переживань дітей молодшого шкільного віку. Зокрема, зазначається, що сутність прояву психологічного феномену тривожних переживань дітей молодшого шкільного віку з неповних сімей полягає у психологічній дисгармонійністі світосприйняття, внутрішньо-сімейного життя дитини після перетворення сім’ї у неповну, що характеризується проявами підвищеної гнівливості, агресивності, переживанням почуттям втрати, тривожності, страху, зниження самооцінки, проблемами в міжособистісних відносинах, порушеннях поведінки.

Психологічна дисгармонійність внутрішньо-сімейного життя після перетворення сім’ї у неповну, нездатність батьків налагодити конструктивні взаємозв’язки в умовах розлучення негативно впливають на емоційний стан дитини. Переважна більшість батьків, які залишилися виховувати дітей у неповних сім’ях, не обговорюють з дітьми ні своїх, ні їхніх переживань, вважаючи, що дитина молодшого шкільного віку не здатна розуміти такі складні проблеми, або свідомо приховують їх, щоб не травмувати дитину.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографії авторів

І. Каськов, НПУ ім. Михайла Драгоманова,

кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри практичної психології

О. Хуртенко, Вiнницький дeржaвний пeдaгoгiчний iмeнi Миxaйлa Кoцюбинcькoгo

кандидат психологічних наук, доцент, доцент кафедри

Посилання

Руденко І.М. Вплив розлучення батьків на життєдіяльність дитини молодшого шкільного віку : автореф. дис. … канд псих. наук. К., 2009. 20 с.

Кученко Т.О. О детской тревожности. Воспитание школьников. 2002. №5. С. 43-44.

Захаров А. И. Дневные и ночные страхи у детей. СПб.: Изд-во «Союз», 2004. 258 c.

Карпенко Н. Профілактика дитячих страхів. Дошкільне виховання. 2003. № 9. С.14-15.

Дружинин В.Н. Психология семьи. Екатеринбург: Деловая книга, 2000. 208 с.

Юрченко І.В. Психологічні особливості внутрішньо-сімейних відносин у неповних сім’ях (на матеріалі аналізу методики «Малюнок сім’ї»). Збірник наукових праць «Соціалізація особистості в умовах системних змін: теоретичні і прикладні проблеми». К.: Інститут психології ім. Г.С. Костюка АПН України, 2008. Т.Х. Ч.2. С. 506–512.

Юрченко І.В. Психологічний супровід неповних сімей (утворених внаслідок еміграційних процесів) в умовах роботи школи-садка. Науковий часопис НПУ ім. М.П. Драгоманова. Серія 12: Психологічні науки. К., 2007. Вип. 14 (38). С. 108–111.

Юрченко І.В., Шевчук Г.С. Дослідження особливостей внутрішньо-сімейної ситуації у функціонально неповних сім’ях за допомогою проективної методики «Малюнок сім’ї». Збірник наукових праць «Актуальні проблеми практичної психології». Херсон: ПП Вишемирський В.С., 2008. Ч.1. С. 460–465.

Целуйко В.М. Вы и ваши дети. Психология семьи. Ростов н/Д.: «Феникс», 2004. 448 с.

Шнейдер Л. Б. Психология семейных отношений. Курс лекций. М.: Апрель-Пресс, 2000. 512 с.

Основні психолого-педагогічні особливості неповних сімей в сучасній Україні [Електронний ресурс] / І.В. Юрченко Режим доступу: http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/6595/1/yurchenko.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-02-12

Як цитувати

Каськов, І., & Хуртенко, О. (2020). ПСИХОЛОГІЧНИЙ ФЕНОМЕН ТРИВОЖНИХ ПЕРЕЖИВАНЬ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ІЗ НЕПОВНИХ СІМЕЙ. Вісник Національного університету оборони України, 53(3), 77–83. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2019-53-3-77-83

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ПСИХОЛОГІЇ